Heineken verkoopt meer bier, maar heeft in Brazilië een probleem

Blikjes Heinekenbier in de Braziliaanse brouwerij in Jacarei. Beeld REUTERS

Heineken verkocht meer bier, maar problemen bij een recente aankoop in Brazilië zetten de resultaten van de brouwer onder druk.

Een onverwachte winstwaarschuwing van bierbrouwer Heineken heeft beleggers vandaag onaangenaam verrast. Het bedrijf heeft moeite om een recente aankoop in Brazilië winstgevend te krijgen, waardoor de marges voor het hele jaar lager uit zullen komen dan eerder gedacht. Daarnaast zorgen tegenvallende wisselkoersen en hogere inkoopprijzen voor grondstoffen voor dalende marges.

Los daarvan wist Heineken wel meer bier te verkopen. De groei was zelfs hoger dan vooraf verwacht door analisten. Het bedrijf verkocht in de eerste helft van het jaar 112,7 miljoen hectoliter bier en dat is 4,5 procent meer dan in dezelfde periode in 2017.

In Europa trok de verkoop in het tweede kwartaal weer wat aan als gevolg van het goede weer, maar over de eerste zes maanden gemeten is er nog altijd sprake van lichte krimp op het thuiscontinent. De meeste groei van het bedrijf zit in Azië, waar 13 procent meer werd verkocht. Ook in de gecombineerde regio Afrika en Oost-Europa (+5,6 procent) en Noord- en Zuid-Amerika (+6,1 procent) groeit Heineken stevig door.

Ook in Brazilië is sprake van ‘onstuimige groei’, zei topman Jean-François van Boxmeer vandaag bij de presentatie van de cijfers. Vorig jaar nam Heineken daar het bedrijf Brasil Kirin over van de Japanse bierbrouwer Kirin. Heineken had eerder al gewaarschuwd dat het bedrijf, dat behoorlijk verlieslatend was toen het werd aangekocht, een flinke impact zou hebben op de winstmarges van het gehele concern.

Sterke concurrent

Ondanks die waarschuwing viel het uiteindelijke resultaat toch tegen. De winstmarge waar het concern zelf mee rekent, en waar eenmalige mee- of tegenvallers niet in zijn verwerkt, daalde van 17,5 procent naar 16,3 procent. Dat leidde ertoe dat Heineken de verwachtingen voor heel 2018 verder verlaagt.

In plaats van een stijging van de winstmarge met 0,25 procentpunt, verwacht het concern nu een daling van 0,2 procentpunt. Analisten wijzen erop dat die doelstelling nog behoorlijk scherp is, gezien de forse daling in de eerste helft van het jaar.

Heineken heeft in Brazilië te maken met een sterke concurrent, ’s werelds grootste brouwer AB Inbev, bekend van onder meer Jupiler. Toen Kirin nog in Japanse handen was probeerde het via lagere prijzen marktaandeel te winnen, maar het lukte het concern niet om winstgevend te worden. De vraag is of dat Heineken wel gaat lukken in Brazilië, wat gezien wordt als een van de grootste groeimarkten voor bier. Binnen drie tot vijf jaar wil Heineken dat de activiteiten in Brazilië in lijn presteren met het gemiddelde van het bedrijf.

Omzetgroei

Van de verschillende merken die het concern verkoopt, is Heineken zelf een van de snellere groeiers (+7,5 procent). Daarnaast ziet de brouwer een flinke toename van de vraag naar alcoholvrij bier, dat verkocht wordt onder de naam 0.0. Momenteel verkoopt Heineken dat alcoholvrije bier in 33 landen, maar precieze omzet- en groeicijfers van 0.0 geeft het concern niet.

Naast dalende marges had Heineken de afgelopen maanden last van ongunstige wisselkoerseffecten ten opzichte van een aantal landen, waaronder het zeer winstgevende Vietnam.

Toch lijkt Heineken onder de streep weinig last te hebben van de genoemde tegenvallers. De omzet van het bedrijf kwam uit op 10,8 miljard euro in de eerste helft van 2018, een stijging van 4,2 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. De winst steeg zelfs met ruim 9 procent, hoewel het bedrijf daar profiteerde van enkele eenmalige meevallers. Als die niet worden meegerekend komt de winststijging uit op 3,8 procent. Voor de rest van het jaar verwacht Van Boxmeer een verdere omzetgroei, in lijn met de resultaten van de eerste helft van het jaar.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden