Heineken lanceert '1994' en koperrode 'Kylian'

Van onze redactie economie AMSTERDAM - “Ober, mag ik de bierkaart even.” Heineken deed er lang minachtend over, maar 's lands grootste brouwer is nu weer bij de tijd. “De traditionele merkentrouw is op zijn retour”, heeft het concern ervaren. “De bierdrinker kijkt om zich heen en probeert steeds vaker wat anders.”

Pils blijft natuurlijk pils, maar daarnaast zijn er tegenwoordig honderden andere, bijzondere biertjes. “Optimaal inspelend op de zoekende consument” lanceerde Heineken gisteren in Amsterdam twee nieuwe 'speciaalbieren'. Naast bokbier, oud bruin, witbier, geuze, kriek, trappist en abdij is er begin volgend jaar ook het koperrode 'Kylian'.

Tegen de kerst hoopt Heineken zijn concurrenten bovendien met het eenmalig gebrouwen 'Eindejaarsbier 1994' af te troeven. Commercieel directeur Boudewijn van Rompu: “Het wordt de champagne voor de bierdrinker.”

Speciaalbier is in Nederland sterk in opmars. In 1990 werd er 287 000 hectoliter aan bijzondere biertjes geschonken, vorig jaar was er met 548 000 hectoliter bijna een verdubbeling van de omzet. De groei is explosief, maar speciaalbier vertegenwoordigt op de totale biermarkt nog altijd maar een schamele 3 a 4 procent. Gezien de veel hogere winstmarges moet het echter toch behoorlijk lucratief zijn.

Met Buckler, de Heineken-vondst die alcoholvrij bier populair maakte, gaat het intussen snel bergafwaarts. Verslagen door concurrenten als Bavaria en zelfs gepasseerd door het eigen concernmerk Amstel Malt is het marktaandeel nu al teruggezakt tot 2 procent. Naar verluidt overweegt Heineken Buckler in Nederland binnenkort maar uit de markt te halen.

De introductie van het nieuwe merk 1994 pakt Heineken op onorthodoxe wijze aan. Het laaggistende feestbier met een warme bruine kleur en 6,5 procent alcohol zal alleen de laatste twee weken voor de kerst verkrijgbaar zijn. “Op is op”, zegt Van Rompu. “Er wordt niet bijgebrouwen.”

Het als exclusief gepresenteerde bier krijgt een niet minder feestelijk prijskaartje. Een pak met zes flesjes moet rond een tientje gaan kosten, maar dat is dan inclusief een bijbehorend 'voetglas'. Het eindejaarsbier is geen eenmalige Heineken-stunt. Bedoeling is eind volgend jaar een '1995' in de markt te zetten en zo kan er in latere jaren verder worden doorgeteld.

Met het nieuwe Kylian, genoemd naar de gebruikte gistsoort, pakt Heineken het iets rustiger aan. Dit als blijvend bedoelde merk verwijst niet langer, zoals andere speciaalbieren, naar oude ambachten of rustieke kloosters, maar is “eigentijds” en “gebrouwen om ontdekt te worden”. De introductie is pas eind januari met als prijs 7,95 gulden per zes flesjes. Met Kylian, ook 6,5 procent alcohol, maar bovengistend, richt Heineken zich vooral op “mannen van 20 tot 35 jaar”. Met vrouwen, zo vertelt brand-manager Moniek Peters, is de “ervaring dat die minder avontuurlijk met bier omgaan. En zwaar bier is minder aan hen besteed.”

De oude brouwerij-topman Freddy Heineken heeft de snel aan populariteit winnende ambachtelijke bieren vaak smalend afgedaan als modeverschijnsel. “Het zijn torpedootjes die op het slagschip Heineken worden afgevuurd. De hoeveelheden zijn echter maar gering”, verkondigde hij nog in 1989. Niettemin heeft Heineken zijn bakens al flink verzet. Om geen marktaandeel te verliezen heeft het brouwerij-concern naast zijn hoofdmerken Heineken en Amstel inmiddels al een aardige reeks speciaalbieren in stelling moeten brengen. Na Amstel Gold en '1870' werd vorig jaar Heineken Tarwebok geintroduceerd. Via de Limburgse Heineken-dochter Ridder werd voorts Wyckse Witte in de slag geworpen om de succesvolle Belgische witbier-concurrent Hoegaarden naar de kroon te steken. In totaal zegt Heineken nu 40 procent van de markt voor speciaalbieren in handen te hebben. Dat is inclusief de importbieren die Heineken hier distribueert.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden