... Heineken dorstig is en Tiger-bier lekker

Stapje voor stapje schuifelt Heineken richting de overname van de brouwer van Tiger-bier in Singapore. Het Nederlandse concern heeft zijn zinnen gezet op de grootste brouwer van Azië en heeft afgelopen dagen extra aandelen gekocht in Asia Pacific Breweries (APB). Al jaren is Heineken deels eigenaar van deze firma en gisteren bleek bij de presentatie van de halfjaarcijfers dat het belang met een paar procent is gestegen van 42 naar 44,6 procent.

Heineken zit al sinds de jaren dertig in APB. De andere grootaandeelhouder is Fraser and Neave (F&N), die 40 procent heeft. Heineken wil die 40 procent van F&N overnemen. Daarmee zou het Nederlandse concern op 82 procent komen en ook een bod kunnen uitbrengen op de rest van de aandelen die aan de beurs van Singapore staan genoteerd.

Heineken voelt de hete adem in de nek van de Thaise rijkaard Charoen Sirivadhanabhakdi. Die aast ook op de aandelen APB die nu nog in handen zijn van F&N en heeft nadat Heineken de belangstelling wereldkundig maakte een concurrerend bod op tafel gelegd. Hij brengt in Azië bier op de markt onder het merk Chang. Eerder kocht Sirivadhanabhakdi in het geniep al aandelen APB om Heineken te verdringen. Er lijkt nu voor Heineken geen andere keus dan het kopen van compleet APB. Een belang van 42 procent is niet genoeg om de baas te zijn over de brouwerij.

Voor het hogere bod moet Heineken extra diep in de buidel tasten. Eerder bood Heineken 3,3 miljard euro voor de aandelen van F&N. Vrijdag werd het bod verhoogd naar 3,8 miljard.

Waarom Heineken APB zo graag wil hebben, wordt duidelijk aan de hand van de verkoopcijfers per regio. Overal in de wereld wordt meer bier gedronken behalve in West-Europa. Daar zakte de verkoop in de eerste helft van dit jaar met 2,9 procent. De Aziaten krijgen juist steeds meer dorst. Daar groeide de verkoop met 8,3 procent. Heineken moet dus voor groei niet op de Europese thuismarkt zijn, maar aan de andere kant van de wereld. De consumptie van bier neemt ook toe in Afrika en Latijns-Amerika, maar nergens zo spectaculair als in bijvoorbeeld China en Indonesië. Als Sirivadhanabhakdi met Tiger aan de haal gaat, kan Heineken deze groeimarkt wel vergeten.

Wie bier wil verkopen moet eerst betalen. Grote concerns jutten elkaar op om heel veel geld op tafel te leggen. In Azië kocht SABMiller (eigenaar van Grolsch) vorig jaar de Australische brouwer Foster's voor 7,4 miljard euro, de duurste overname in de sector tot op heden. Heineken betaalde twee jaar geleden al 5,3 miljard voor de Mexicaanse brouwerij Femsa.

Behalve Tiger brouwt APB ook bier onder de merken Bintang en Anchor. Bij de onderneming horen meer dan twintig brouwerijen in veertien landen zoals Singapore, Maleisië, Indonesië, Vietnam, Thailand en Cambodja. Daarnaast brouwt APB voor anderen zoals Heineken. Het belangrijkste product van APB, 30 procent van het volume, is Heineken-bier.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden