Heil Unilever komt vooral uit het oosten

amsterdam – Unilever, producent van onder meer voeding en producten voor de persoonlijke verzorging, heeft de omzet in het tweede kwartaal met 12,4 procent zien stijgen naar 11,75 miljard euro. De nettowinst steeg met bijna 40 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar naar 1,6 miljard euro. De omzetgroei moet vooral komen uit Azië; de consument in met name Zuid-Europa laat het afweten.

Volgens Unilever-topman Paul Polman zijn de resultaten bemoedigend, zeker als gelet wordt op wat hij noemt het uitdagende economische klimaat met daarin een stevige concurrentie. Het concern heeft vrijwel overal ter wereld en met vrijwel elk product een goede positie op de markt weten te behouden.

In de voorbije periode is de sector persoonlijke verzorging bij Unilever, met deodorants, shampoo en huidverzorgende producten onder merken als producten Dove en Rexona, uitgegroeid tot de grootste, met een kwartaalomzet van 3,569 miljard euro. De cluster met producten als Knorr-soep bleef steken op een omzet van 3,514 miljard euro.

Alhoewel vrijwel elk concern zijn omzet probeert te vergroten in Azië haalde Unilever in het tweede kwartaal voor de derde opeenvolgende keer een volumegroei met dubbele cijfers in Azië (11,5 procent), daarvoor moesten wel acties met prijsdalingen worden gehouden.

Tegenover de stevige groei in het oosten staat grote terughoudendheid bij consumenten in vooral Spanje en Griekenland. Op die markten heeft Unilevers stevige kostenredacties moeten doorvoeren om de verkoopprestaties op peil te houden.

Unilever is zeker niet juichend over het economisch tij in de tweede helft van dit jaar. Vooral in de ontwikkelde landen is het vertrouwen van de consument nog broos. Topman Polman ziet de komende maanden de concurrentiedruk zeker niet afnemen, ruimte voor prijsverhogingen zal er niet zijn. En dat terwijl de grondstoffen alleen maar duurder zullen worden.

Dat de tweede helft van 2010 weleens wat moeilijker zal worden dan de eerste helft, zoals Unilever voorspelt, blijkt ook als de cijfers van het eerste kwartaal naast die van het tweede worden gelegd. De volumegroei over de eerste helft van 2010 bedroeg 6,6 procent, in het tweede kwartaal is slechts 5,7 procent volumegroei geboekt.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden