Heibel over reclamecampagne tv-serie

In Groot-Brittannië is beroering ontstaan over een reclamecampagne voor de Amerikaanse televisieserie 'Six Feet Under'. Volgens de Britse media kwamen meer dan honderd klachten binnen over de campagne, waarin producten worden aangeprezen die alleen begrafenisondernemers gebruiken.

De zwartgallige comedyserie 'Six Feet Under' gaat over een begrafenisonderneming in Californië. De serie wordt in Groot-Brittannië uitgezonden door de commerciële zender Channel 4. Die adverteert ermee door onder meer balsemlotion aan te prijzen met de tekst Skin to die for (een huid om voor te sterven). Ook werd reclame gemaakt voor een middel om wonden te vullen en voor de begrafenisonderneming 'Fisher and Sons', die alleen in 'Six Feet Under' bestaat.

Een woordvoerder van Channel 4 zei tegen de Britse omroep BBC dat het duidelijk om een grap gaat, gezien het onwerkelijke karakter van de campagne. Maar volgens de reclamecommissie is die eerder verwarrend dan leuk. Een van de klagers meldde dat nergens sprake was van een verwijzing naar de serie. Channel 4 wordt aangeraden de campagne niet te herhalen.

In mei werden in de Verenigde Staten billboards van 'Six Feet Under' verwijderd omdat ze beledigend en schokkend zouden zijn. De serie wordt in Nederland uitgezonden door de NPS. Een nieuwe reeks afleveringen begint in september.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden