'Heftige, emotionele, vurige, lekkere en spraakmakende tv'

Van onze mediaredactie AMSTERDAM - Het wordt een woelig winterseizoen op de Nederlandse televisie. Dat lag al in de lijn der verwachtingen, maar de leiding van SBS 6 laat er sinds gisteren geen misverstand over bestaan. Ze hebben zich daar terdege voorbereid om de concurrentieslag aan te gaan.

De zender richt zich daarbij vooral op prime time, vertelde zakelijk directeur Ronald Goes tijdens de presentatie van de winterprogrammering. Goes verving daar de vakantie vierende algemeen directeur Fons van Westerloo. Goes bevestigde het gerucht dat zijn zender zeven scenario's heeft gemaakt voor de winterprogrammering en de keus daaruit zal laten afhangen van de plannen van de RTL-zenders en Veronica.

RTL-programmadirecteur Bert van der Veer zei zaterdag in Trouw zich bijzonder prettig te voelen bij die roddel.

SBS 6 heeft dit weekeinde al die gegevens bij elkaar gelegd en volgens Goes uiteindelijk besloten te kiezen voor het oude scenario. Niet dat er geen grote veranderingen zullen plaatsvinden. De nieuwe SBS-sterren die van de concurrenten zijn overgenomen, waarborgen veel extra kijkers. Ronald Goes: “We gaan daarmee extra inhoud geven aan onze leus 'Televisie die je raakt'. Dit dankzij de verworven toppers 'All you need is love' met Robert ten Brink, 'De week van Willibrord' met Willibrord Frequin en de belevenissen van Peter R. de Vries. Daarnaast brengt SBS 6 nieuwe buitenlandse topseries en een sterk filmpakket. Ook besteedt SBS 6 opnieuw aandacht aan de Toto Divisie en de Amstel Cup.

Goes: “Meer dan ooit gaat ons station de kijkers heftige, emotionele, vurige, lekkere en spraakmakende televisie bieden.”

Om sterker te staan in de concurrentiestrijd gaat SBS 6 een strategisch alliantie aan met Radio 538. De samenwerking richt zich vooral op programma's, marketing en promotie. Dat besluit ligt volgens Goes 'in de lijn van het beleid van beide partijen om zo breed mogelijk te opereren'.

“Radio 538, station nummer één van jong Nederland, past perfect bij de doelgroep die SBS 6 op televisie wil bereiken, namelijk de 13- tot 49-jarigen. Radio 538 probeert evenals SBS 6 dichtbij de mensen te staan.” Erik de Zwart, algemeen directeur van Radio 538, noemt de samenwerking 'een logische stap voor partners met een gelijke invalshoek'.

De toekomstplannen voor het lanceren van een tweede SBS-zender, mogelijk volgend jaar, passen ook binnen de gevoerde strategie. De haalbaarheid van zo'n tweede zender wordt nu onderzocht. Eind dit jaar valt de beslissing.

SBS 6 zal zich in elk geval ook meer gaan richten op Internet en heeft bij de NOS een officieel verzoek ingediend voor het vrijgeven van programmagegevens om daarmee een eigen omroepblad te gaan uitgeven. De NOS heeft in eerste instantie laten weten een licentieverstrekking 'onder bepaalde voorwaarden' niet langer uit te sluiten. Goes verwacht dat een eigen programmablad een krachtig wapen zal zijn in de concurrentiestrijd.

Hoewel SBS 6 eind deze maand pas drie jaar bestaat, is de zender uitgegroeid tot de tweede commerciële omroep in Nederland. Financieel gaat het de zender voor de wind. Dit jaar zal worden afgesloten met een behoorlijke winst, is de verwachting.

In de strijd om de gunst van de kijkers zal meer aan de weg worden getimmerd. Reclamecampagnes moeten meer bekendheid geven aan SBS-activiteiten.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden