Heerlijk helder jij-bakken

hallo prijzenoorlog | Jumbo krijgt bijna geen Heineken meer aangeleverd. De brouwer zou zo protesteren tegen de te lage prijs van het bier in de supermarkt. Een knokpartij over aanbiedingen en imago.

Het was een opmerkelijke advertentie die Jumbo gisteren in verschillende landelijke kranten plaatste. Paginagroot waarschuwt de Veghelse supermarktketen dat ze haar klanten de komende tijd mogelijk geen kratjes Heineken kan verkopen. Heineken zou de vraag niet aankunnen, maar, vermoedt Jumbo, daar is niets van waar. 'Heineken vindt namelijk dat wij de kratten over een lange periode te goedkoop aan u aanbieden.'

Een woordvoerder van Jumbo bevestigt dat de grootgrutter al enige tijd overhoop ligt met Heineken. "Er zijn meerdere gesprekken gevoerd. Bij het plaatsen van zo'n advertentie gaan we niet over één nacht ijs. We willen de klant opheldering geven, omdat we deze week maar drie vrachtwagens met kratten Heinekenpils binnenkrijgen. Terwijl we er veertig tot vijftig nodig hebben."

Jumbo piekert er volgens de advertentie niet over te buigen voor Heineken. 'Wij laten u dit voordeel niet afnemen en houden vast aan ons prijsbeleid.' "De aanbieding van het tweede krat voor de halve prijs duurt zeventien weken", zegt de Jumbo-woordvoerder. De keten overweegt juridische stappen en eist dat de brouwer de bierlevering weer opvoert.

Doorgaans hanteren bierproducenten en supermarkten in Nederland een hoog-laagbeleid. Dat houdt in dat ze afwisselen in het biermerk dat ze in de aanbieding doen om klanten naar de winkel te lokken. Prijsstunts duren normaal enkele weken.

Retail- en merkendeskundige Paul Moers volgt de strijd nauwlettend: "Een heerlijke knokpartij". Volgens hem is de langdurige actie van Jumbo 'volstrekt ongebruikelijk'. "Ik denk dat Jumbo deze ook niet met Heineken heeft afgestemd. Theoretisch is het toegestaan, maar Heineken vindt dat de langdurig lage prijzen afbreuk doen aan het kwaliteitsimago. En het is terecht dat Heineken dat imago beschermt."

Maar dat Heineken niet aan de vraag kan voldoen, is flauwekul, denkt Moers. "Zo'n wereldspeler kan altijd voldoende produceren." Helemaal in de zomer, op de top van de biermarkt.

Heineken houdt zelf toch vast aan een productieprobleem en benadrukt vóór eerlijke concurrentie te zijn. "We laten retailers helemaal vrij in het invullen van hun promoties en prijsstelling", laat een woordvoerder van Heineken Nederland weten. De productiecapaciteit van kratten pils (24x30cl) is niet toereikend, zegt ze. "Jumbo heeft midden in het hoogseizoen een extra vraag van bijna een miljoen kratten bij ons neergelegd. Dat is drie keer het normale volume waarmee we rekening houden. Zelfs een grote brouwer als Heineken kan deze enorme vraagpiek niet van de ene op de andere dag opvangen."

Dat Heineken de gewenste kratten niet kan leveren, is volgens de woordvoerder met name een probleem voor Jumbo. "Omdat Jumbo de enorme bestelling pas een aantal weken geleden plaatste. Het is logisch dat orders van klanten die al maandenlang bij ons in het systeem staan als eerste worden geleverd. Maar ook andere klanten hebben van tijd tot tijd leverbeperkingen."

Heineken is naar eigen zeggen druk met het vinden van een oplossing. "In de tussentijd bieden we, in overleg met Jumbo, een goed alternatief: een kartonnen doos met 24 flesjes van 33 centiliter. Het heeft dus niets met het prijs- en promotiebeleid van Jumbo te maken en we hopen de constructieve gesprekken voort te zetten."

Moers is ervan overtuigd dat beide partijen een compromis zullen sluiten. Albert Heijn en Peijnenburg hadden in 2005 ook ruzie over te lage prijzen. Toen won Peijnenburg voor de rechter.

Vast staat volgens Moers dat Jumbo met de advertentie goede pr-zaken doet. "Jumbo laat zien dat het vecht voor de klant."

Van een compromis wil Jumbo voorlopig niets weten. De Veghelse supermarktketen overweegt naar de rechter te gaan om te zorgen dat de levering weer wordt hervat, bevestigt de woordvoerder. "Wij hanteren een prijsbeleid met een laagsteprijs-garantie en daarbovenop doen we seizoensaanbiedingen."

Volgens Jumbo zijn leveranciers daar sinds eind vorig jaar van op de hoogte en weet Heineken al vanaf begin mei dat hun krat seizoensaanbieding is.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden