Heel Hilversum is verliefd op Anouk

WILLEM PEKELDER

Wat wilde Hilversum graag dat Anouk zou winnen. Haar 'Birds' overvleugelde elk ander liedje tijdens de halve finale van het Songfestival. Tros-commentator Jan Smit: "Nu komt Oostenrijk met een vlakke ballad. Maar straks onze eigen Anouk." Zijn collega Daniël Dekker, na Denemarken: "Nog twee nummers en dan is Anouk aan de beurt."

Maar ook ná 'Birds' bleven de commentatoren in de zevende hemel. Dekker: "Nu Montenegro. Het contrast met Anouk kán niet groter." Waarna we twee maanmannetjes zagen met een zangeres wier stem uit een krater leek te komen. "Gunstig dat dit na 'Birds' komt", meende Smit, "want nu ziet het publiek het verschil tussen kwaliteit en rariteit."

Het duo was blij dat er zoveel 'rare' landen meededen: Slovenië, Servië en meer van die Balkansplinters met of zonder 's'. "Dat kan goed uitpakken voor ons." Niettemin bleef de uitslag tot de laatste minuut spannend. Pas in de tiende en laatste enveloppe zat 'Birds'. Grappig hoe de heren bij elke tussenstand hun liefde aan Anouk verklaarden. Bij enveloppe twee (Litouwen): "Nog acht kansen voor Anouk." En bij nummer vijf (Wit-Rusland): "We hoorden het publiek Nederland roepen."

Bij het Songfestival verdwijnt alle objectiviteit. Hilversum is partij. En dat is deze keer helemaal niet erg. 'Birds' is een prachtig poëtisch a-typisch Songfestival-lied. 'RTL nieuws' repte the day after zelfs over een WK-gevoel. "Anouk breekt nu al alle records: 3,7 miljoen kijkers."

Overstelpende affectie, ook bij Cornald Maas. In 'P&W' verklapte de Songfestival-expert, toen nog net niet gewipt uit de vakjury, dat hij Anouk coacht per sms. "Pák die camera, heb ik haar aangeraden. Gelukkig reageert ze altijd snel. 'Ik was wat zenuwachtig, ik ga eraan werken', sms'te ze terug." Maas omschreef Anouks ballad als een 'hoogstandje van muzikaliteit'. "Goed dat Nederland na negen jaar van mislukkingen eindelijk over z'n eigen schaduw heenspringt."

Eerder, in 'Op weg naar het Songfestival' (Tros), hadden andere kenners 'Birds' bewierookt. Frits Spits: "Een lied van een zeldzame schoonheid. Als ik het hoor, valt de wereld om mij heen stil." Tanja Jess: "Je voelt de pijn, de nostalgie, maar ook de noodzaak om dit te zingen." Humberto Tan: "Waanzinnig mooi, maar je moet het wel een paar keer hebben gehoord."

Een lied met inhoud, voor het eerst sinds jaren. Al viel het de deskundigen zwaar de precieze betekenis te doorgronden. Tan: "Het is een metafoor ergens voor, maar wáárvoor dat weet ik eigenlijk niet." Maas: "Het gaat over een verbroken liefde. Of dat iemand letterlijk en figuurlijk uit je leven stapt." "Nee", dacht Spits, "de vogels staan voor de verduistering van het licht. Ze verlangt ontzettend naar het leven achter die duisternis, maar ze komt er niet bij." Tan, blijkbaar inmiddels een beetje bijgepraat: "Dus, zelfs als je vleugels hebt, kun je niet vliegen? Mooi, nu snap ik het."

Maar of onze Haagse rockster zaterdag gaat winnen? Maas waarschuwde in 'P&W' voor drie serieuze concurrenten: Oekraïne, Moldavië en Denemarken. 'Birds' zou, volgens hem, een mooie vijfde plaats kunnen halen. "Het beste resultaat sinds 1999, toen we achtste werden." We zullen het zien, morgen in Malmö.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden