Heel even naast Rietveld mogen hangen

utrecht – Het is een vrolijk tafereel: vijftig jonge kunstenaars met hun nog onontdekte kunstwerk in een vuilniszak op de stoep van het Centraal Museum in Utrecht. Daar mochten zij hun werk zaterdag één uur exposeren, in het gebouw waar ook de stoelen van Rietveld staan.

Dat betekent rumoer en veel geritsel van vuilniszakken in de anders zo deftige zalen. Kunstwerken moeten snel worden opgehangen, om na een uur plaats te maken voor nieuw werk. Champagne is er ook: elk uur zijn er een miniopening en een prijs voor het beste kunstwerk van de zestig-minutenexpositie.

One Hour Art heet dit concept, dat een initiatief is van Jos Houweling, voormalig directeur van het Sandberg Instituut. Hij richtte in 1999 de stichting One Minutes op, waarvan One Hour Art een van de activiteiten is. Hiermee wil Houweling jonge kunstenaars een podium bieden.

Kunst wordt in deze One Hour Art-tentoonstellingen opgevat in de breedste zin van het woord. Zo hangt een zeer gedetailleerde tekening van een cactus in grafietpotlood naast een foto van de Amerikaan Hank Williams en een iPod met countrymuziek. En hangt een toiletbril naast een kleurrijk digitaal getekende koe.

Kunstenaars en publiek lopen kriskras door elkaar en van gebrek aan afwisseling is in deze eclectische mini-tentoonstellingen zeker geen sprake.

Maar soms vallen de meer traditionele tekeningen en schilderijen in het niet bij de aandachtslurpende acts. Zo trekt de schaars geklede vrouw – in panty en bh – alle aandacht als zij zich op het kleine podium begint aan te kleden, de veters van haar legerschoenen strikt, iets wat op een bomgordel lijkt om haar middel bindt en rondjes door de zaal gaat lopen.

Tijdens deze performance heeft niemand meer oog voor de andere kunstwerken. Zestig minuten blijken dan kort, maar de deelnemers zijn blij met dit uurtje publiciteit: „Ik hoop natuurlijk dat Jos Houweling en de directeur van het Centraal Museum mijn werk en naam gaan onthouden en dat ik de prijs win”, zegt Laura Sassen (24), die net aan de Hogeschool voor de Kunsten is afgestudeerd en op zoek is naar expositieruimte. Houweling: ,,Het winnende werk van elk uur moet een hoge mate van oorspronkelijkheid bezitten en dus niet lijken op iets wat we al vaak gezien hebben.”

De film van Jolijn de Wolf (26) voldoet hieraan en wint in de eerste ronde. ’Verregenjas’ heet haar film, waarop zijzelf te zien is in een regenjas van zogenaamde ’verdwijnstof’, een stof die oplost wanneer het in contact komt met water. De regenbui in de film zorgt ervoor dat alleen het koortje van de capuchon en de rits overblijven.

„Deze film is echt museumrijp en zou hier zo kunnen blijven hangen”, zegt Houweling. Maar ook dit werk krijgt maar een uur de tijd.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden