Heeft de herenfiets zijn beste tijd gehad?

Veilig Verkeer Nederland (VVN) ziet graag dat het aantal herenfietsen in Nederland vermindert. De fiets met zijn hoge stang is volgens de organisatie gevaarlijk voor het verkeer.Beeld © Dijkstra b.v.

De herenfiets is achterhaald, vinden Veilig Verkeer Nederland en Team Alert. De hoge stang was vroeger nodig voor de stevigheid, maar dankzij nieuwe materialen zijn damesfietsen tegenwoordig net zo stabiel als mannenfietsen, en bovendien een stuk veiliger. Moet de herenfiets uit het straatbeeld verdwijnen?

VVN: 'Fiets met lage instap is veiliger'

De herenfiets is niet alleen achterhaald, hij is ook minder veilig, stelt Veilig Verkeer Nederland (VVN). Bij een valpartij met een herenfiets raakt het hoofd eerder de grond dan bijvoorbeeld de schouder of heup, zo bleek eerder dit jaar uit onderzoek met crashtests van het Zweedse onderzoeksinstituut VTI, omdat de bestuurder van een herenfiets meer voorovergebogen op de fiets zit.

Vaders met jonge kinderen en senioren kunnen daarom beter geen fiets met stang gebruiken, zegt VVN-woordvoerder José de Jong. "Vooral senioren zijn kwetsbaar. Op -en afstappen wordt lastiger naarmate je ouder wordt. Ouderen zijn fysiek minder flexibel en verliezen daardoor makkelijker hun evenwicht. Deze valpartijen hebben vaak een ernstige afloop."

Fietsersbond: 'Beide modellen hebben voor- en nadelen'

De Fietsersbond vindt de oproep van VVN een beetje overdreven. Het is vooral belangrijk dat je kiest voor een model waar je je prettig bij voelt, zegt woordvoerder Douwtje de Vries. De fiets met stang is in de negentiende eeuw ontworpen omdat mannen sterker en zwaarder zijn en harder trappen, zegt De Vries, waardoor ze een steviger soort fiets nodig hadden.

Tegenwoordig is er qua stevigheid inderdaad weinig verschil meer tussen mannen- en vrouwenmodellen, maar dat betekent niet dat de herenfiets meteen het veld moet ruimen. "Als je zwaar beladen bent, kan het prettig zijn om juist wél te kiezen voor een fiets met stang. Maar als je wat ouder bent, is het lastiger om je been over een zadel heen te zwaaien. Mensen kunnen dat prima zelf inschatten."

RAI Vereniging: 'De fiets wordt steeds meer uniseks'

Volgens de RAI Vereniging, de belangenvereniging voor de auto- en fietsindustrie, groeien heren- en damesmodellen steeds meer naar elkaar toe, vooral bij e-bikes. "Van de fietsen die nu verkocht worden is 30 tot 40 procent een e-bike", zegt Floris Liebrand. "Daarvan heeft driekwart een lage instap. Door materialen als aluminium en carbon is een mannenframe niet meer nodig."

Voor mannen is het inmiddels 'niet erg meer' om op een damesfiets gezien te worden, constateert Liebrand. "Alles wordt steeds meer genderneutraal." Toch denkt hij dat de klassieke herenfiets niet snel uit het straatbeeld zal verdwijnen. "Voor lange mannen met een groter gewicht kan een fiets met stang nog steeds prettig zijn. Maar voor een vader met kind is het minder praktisch. Ik zou zeggen: laat je adviseren wat voor fiets het beste bij je bouw en situatie past."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden