'Hebben we net de taaltoets gehad, moet dit weer'

Scholen: Wet lost pestgedrag niet op

Liesbeth Verheggen, bestuurslid onderwijsvakbond AOB:

"Wij vinden het heel goed als in de wet wordt vastgelegd dat scholen een veilig klimaat moeten bieden. Maar hoe scholen dat doen, is hún verantwoordelijkheid. Dat moet de overheid niet voorschrijven, daarmee ontkent ze de rol van de professional. Ik geloof er ook absoluut niet in dat er één methode is om pesten tegen te gaan. Laat de hoe-vraag maar over aan de schoolbestuurder en zijn personeel."

Wim Kuiper, voorzitter van de Besturenraad, vereniging van het christelijk onderwijs:

"Pesten is een ernstig en ingrijpend probleem. Maar met een wettelijke verplichting, zoals staatssecretaris Dekker wil, los je het pestprobleem natuurlijk niet op. De politiek belooft steeds weer plechtig dat ze niet alle maatschappelijke problemen op het bordje van het onderwijs zullen schuiven. Maar zodra zich ernstige incidenten voordoen en 'iedereen' weer eens vindt dat 'Den Haag' actie moet ondernemen, is het weer zover. Ik vraag me af of de overheid de professionele autonomie van scholen en docenten op deze manier moet inperken. Daarnaast speelt veel pestgedrag zich ook buiten school af. Deze maatregelen hebben vooral symbolische waarde. Ik hoop dat het onderwijsveld en de Tweede Kamer ze nog eens héél kritisch bekijken."

Ronald Verschuren, vestigingsdirecteur van het Cobbenhagen College in Tilburg:

"Pesten is echt een probleem, zeker cyberpesten. Kinderen maken elkaar op internet langdurig zwart voor een breed publiek. Het is niet verkeerd dat de staatssecretaris daar met zijn plan nu de aandacht op vestigt. Alleen vind ik het te makkelijk om te zeggen: scholen moeten dit probleem maar aanpakken. Dat is nogal een hoge opdracht, bovenop al het andere extra werk. Hebben we net de reken- en taaltoets verwerkt, moeten we dit weer.

Als een leerling komt met een geval van cyberpesten, dan nemen we dat nu al serieus. Alleen: meestal zie je het niet. De ontwikkelingen in de sociale media gaan ook ontzettend snel. Je kunt docenten daarin wel bijscholen, maar wat ze leren, is achterhaald voordat ze de cursus hebben afgerond."

Lidy Groeneveld, directeur van rooms-katholieke basisschool De Esch in Oldenzaal:

"Wij werken sinds september met M5, een pestprogramma waarbij de pesters worden aangepakt. Dat programma is niet 'bewezen effectief', maar ik hecht niet aan een wetenschappelijk stempel. Wij hebben ervaren dat dit dé methode is voor ons. Ik ben ook niet van plan ermee te stoppen. Laat de inspectie maar langskomen straks, dan leg ik het wel uit."

Pestdeskundige Alice Vlottes, adviseur Nederlands Jeugd Instituut:

"Met dit plan wordt benadrukt dat pesten een groepsproces is. Dat vind ik heel goed. Bij de sociale weerbaarheidstrainingen die heel veel scholen inzetten, ligt de nadruk op het gepeste kind. Maar je kunt het probleem niet op het slachtoffer afschuiven. Er zijn zeven rollen in het groepsproces, naast de pester en het slachtoffer heb je ook de meelopers, de helpers, de zwijgers, de stiekemerds en de buitenstaanders. Sowieso is het goed als er lijn komt in de aanpak van pesten; nu vindt elke onderwijsbegeleidingsdienst het wiel opnieuw uit."

Alle scholen zijn straks wettelijk verplicht om pesten aan te pakken. En wel met een 'bewezen effectieve' methode. Goed plan?

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden