’Head, shoulders, knie and toe’

veenendaal – - Juf Irene Westereng steekt haar hand in een zak met veren in alle kleuren van de regenboog en pakt een oranje exemplaar. „What is the colour of this feather?”, vraagt ze aan groep 3 van de christelijke basisschool Alex in Veenendaal. „Pink”, gokt Kevin. „Orange”, weet Mouna. „Well done”, complimenteert Westereng haar.

Alex is een van de ruim vijfhonderd basisscholen die in de onderbouw lesgeven in een vreemde taal. Dat aantal stijgt snel; alleen al dit jaar begonnen 174 scholen ermee. Naast Engels zijn er tientallen scholen die Spaans, Frans of Duits aanbieden.

Net als op de meeste scholen begint het Engels in Veenendaal al in groep 1, een half uur of uur per week. In de bovenbouw is er extra aanbod voor kinderen die meer aankunnen.

De les is, ook in de onderbouw, geheel in het Engels, met handpop Tom die geen Nederlands verstaat. Westereng: „Ze begrijpen natuurlijk niet alles wat je zegt. Maar ze pikken dingen heel snel op; het zijn net sponsjes.” Dat is in groep 7 en 8 wel anders, zegt ze. „Ze zijn daar al vastgeroest in het Nederlands.”

Na het uitdelen van de veren zingen de kinderen een liedje: ’head, shoulders, knee and toe’. Knie, zingen de kinderen – de k is duidelijk hoorbaar. „Knee”, doet Westereng het nog eens op de goede manier voor. Eindeloos voordoen is de sleutel, zegt ze. „Ik kan het verschil wel gaan uitleggen tussen mouse en mouth, maar dat heeft op deze leeftijd nog geen zin.”

Op Alex zitten ook veel kinderen die in het Nederlands een taalachterstand hebben. Ook zij doen gewoon mee aan de Engelse les. Juist fijn voor die leerlingen, denkt Westereng. „Alle kinderen beginnen op nul bij Engels. Dus lopen ze eindelijk eens niet achter op de rest.”

Een tweede taal aanbieden op jonge leeftijd is niet slecht voor de moedertaal, toont onderzoek aan. Een heikel punt blijft het opleidingsniveau van de leerkracht. Want het is niet de bedoeling dat de kleuters een verkeerde uitspraak van het Engels aanleren.

Bij Westereng is die kans klein; ze heeft zelf een diploma als native speaker, iemand die accentloos Engels spreekt. Maar niet alle leraren op Alex hebben een dergelijke achtergrond. „Een accent is niet erg, als je maar geen echte fouten maakt.” Toch blijft het belangrijk dat de leraren hun Engels bijhouden. Westereng: „Als je niet oppast, spreken de kinderen straks beter Engels dan de leerkracht.”

Engelse les in groep 3 van basisschool Alex in Veenendaal.  (FOTO MAARTEN HARTMAN ) Beeld Maarten Hartman
Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden