Havisten hebben tweede tekst over drugs al weer te pakken
"Het viel wel mee" , verzucht havoleerlinge Chantal Moes als ze een half uur voor het einde van het eindexamen Duits de tot examenzaal omgebouwde gymzaal verlaat. "Alleen de laatste tekst was moeilijk, toen kon ik me niet meer zo goed concentreren."
Chantal is een van de laatste havoleerlingen die vertrekt. De VWOleerlingen blijven wat langer zitten.
"Goed te doen" , was over het algemeen de mening van de havisten over het examen. Het meest interessant vonden de havo-leerlingen een tekst over drugs. "Die was ook het makkelijkst" , vertelt Chantal. "We hadden gisteren bij Nederlands ook al een artikel over drugs gehad, dus dat was wel leuk."
De havo-leerlingen moesten gisterochtend antwoorden geven op vragen over zes teksten. Over de zwaarste waren de leerlingen het niet helemaal eens: ongeveer de helft had de meeste moeite met 'Tandem-Takt', een verhaal over corruptie in de Duitse Bondsdag. De anderen, onder wie Hylke Hylkema en Ivo Bodenstraff, vonden vooral het kranteartikel over vreedzaamheid van vrouwen lastig: "Dat ging over dat vrouwen meer macht moesten krijgen ofzo. Het was een beetje een rare tekst."
VWO-leerlingen kregen ook zes teksten voor hun kiezen. "Die tekst over politiek, 'Hohes Niveau', die was het saaist" , zegt Nanouschka Kothuis. "Verder viel het wel mee. Het was wel heel vermoeiend."
Dat 'Hohes Niveau' de moeilijkste was, vonden ook Nanouschka's medeleerlingen.
Een van hen vond een verhandeling over 'Okobauern' onbegrijpelijk. Maar die kandidaat ontdekte pas na het examen dat 'oko' 'eco' betekent en dat het verhaaltje dus ging over milieuvrienlijke boeren, die ecologisch verantwoord werken.
Het leukst vonden de VWO'ers een artikel uit Die Zeit over 'Kaputtmacher der Vernunft'. De schrijver beweert dat angst het verstand kapot maakt en onderdrukking, moord, terreur en oorlog kunnen ontstaan als hele groepen mensen bang zijn.
Ook docente Ariane van Espelo vond deze VWO-tekst interessant. Over het geheel genomen denkt Van Espelo dat de havo-leerlingen het iets eenvoudiger hadden dan die van het VWO. "De havo-teksten van dit jaar waren maatschappelijk relevant en goed te doen" , terwijl ze de VWO-teksten 'redelijk te doen' vindt. Het hoge abstractieniveau van de VWO-artikelen maakte die iets ingewikkelder.
Van Espelo heeft haar twijfels over de multiple-choice toetsvorm. "Het is niet stimulerend voor de leerlingen, ze leren met die gegeven antwoorden niet zelfstandig nadenken."
Dat maakt de leerlingen weinig uit. Als ze maar slagen. "Ik hoop dat ik het red" , verzucht haviste Tatjana Brehler. "Mijn vader is wel een Duitser, maar hij heeft nooit Duits met me gepraat. Ik ben er helemaal niet goed in."