Haven Rotterdam gaat met lichte groei nieuw tijdperk in

De Rotterdamse haven groeit weer. Na een kleine krimp vorig jaar, nam de overslag in 2014 met één procent toe. De groei was met name te danken aan containers. Daarvan kwamen er afgelopen jaar 5,8 procent meer binnen in Rotterdam. De olieproducten namen 8,1 procent af.

De cijfers zijn niet eenduidig. De ene sector groeit, de andere krimpt. Door de onverwacht lage olieprijs vloeide meer ruwe olie (+4,8 procent) de haven in. De bezettingsgraad van raffinaderijen groeit, maar er is nog altijd een overcapaciteit. Van vier keer Shell Pernis, 's lands grootste raffinaderij, zegt Allard Castelein, de directeur van het Havenbedrijf. Ook de chemie doet het niet best. Een aantal problemen zal structureel zijn, denkt Castelein. Daarom verwacht hij ook dit jaar niet meer dan één procent groei. "We bevinden ons in een verandering van tijdperk."

In de eerste maanden van het jaar kwakkelden de containers nog, de laatste tijd ziet Castelein een 'forse groei'. Die komt precies op tijd, juist omdat de containersector een grote verandering doormaakt. De twee robotgestuurde containerterminals op de Tweede Maasvlakte draaien op proef. Als die volledig open gaan, heeft Rotterdam veel meer containers nodig om ze gevuld te krijgen.

Naast de aantrekkende economie, komt de groei in containers door de voordelen van de Maasvlakte, denkt Castelein. De schaalvergroting in de scheepvaart is gunstig voor Rotterdam, vanwege de ligging aan zee en unieke diepgang. Vorige week kwam het grootste containerschip ter wereld, de CSCL Globe, voor het eerst in Rotterdam. Vandaag komt die weer terug. "Dat is precies waar we op aansturen. Dat schepen uit Azië als eerste aanleggen in Rotterdam, dan naar andere Europese havens gaan, en dan weer in Rotterdam komen."

Naast de dalende prijs waren er vorig jaar meer onzekerheden in de olie. Van het conflict met Rusland merkte Castelein niet veel, wel van de opkomst van schaliegas in Amerika en de concurrentie met raffinaderijen in het Midden-Oosten. Ook trekt de haven van Amsterdam benzine naar zich toe. En een deel van de olieopslag is verschoven naar Antwerpen, dat een nieuwe terminal opende.

Om mee te gaan in het nieuwe tijdperk wil Castelein de haven diverser maken. LNG, het relatief schone vloeibare gas, groeide met bijna 60 procent, al gaat het om kleine hoeveelheden. Biobrandstoffen beginnen aardig van de grond te komen.

De recente komst van de Pieter Schelte, het grootste schip ter wereld, heeft de gedachte gesterkt dat ook offshore een speerpunt moet zijn. Het schip wordt op de Tweede Maasvlakte afgebouwd. Daarbij zijn 400 bedrijven betrokken, die zo'n 700 miljoen euro verdienen. Castelein: "De scheepswerven IHC, Damen, en de broodjesverkoper profiteren. Dat is een mooie deal."

Het schip kan straks in één beweging boorplatforms uit zee plukken. Die platforms afbreken kan mooi op de Maasvlakte, vindt Castelein. De Pieter Schelte ligt in een grote plas op de Maasvlakte waar over enkele decennia containerterminals moeten komen. Met de huidige groei blijft de ruimte voor schepen als de Pieter Schelte nog wel even aanwezig.

Overleg over banen

De haven ligt steeds verder van Rotterdam, maar havenarbeiders zijn steeds vaker in het centrum te zien. Gisteravond protesteerden opnieuw tientallen havenwerkers bij het WTC. Daar spraken onder meer het Havenbedrijf, werkgeversorganisatie Deltalinqs en containerterminals ECT en APM-T met FNV Havens. Volgens de vakbond gaan door de nieuwe containerterminals honderden banen verloren. Dat de nieuwe terminal RWG zonder cao wil werken, is ook onaanvaardbaar.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden