Haven Genua kan profiteren van sloop Costa Concordia

Lucratieve opdracht is goed nieuws voor eigenaar van cruiseschip

VAN ONZE REDACTIE BUITENLAND

De afgelopen maanden is flink gebakkeleid over de vraag welke stad de lucratieve opdracht van het ontmantelen van de Costa Concordia binnen zou slepen. Vijf Italiaanse steden dongen mee in de strijd, die uiteindelijk door de havenstad Genua werd gewonnen.

Het tot schroot verwerken van het 300 meter lange schip kost in totaal zo'n anderhalf miljard euro en levert een jaar lang werk aan honderdtwintig arbeiders. Een gewilde opdracht voor veel havensteden, waar de industrie door de crisis in het slop is geraakt. Maar een dergelijk omvangrijk sloopproces vraagt hoogwaardige omstandigheden die niet in alle havens voorhanden zijn.

Zo zag de Toscaanse havenstad Piombino, op slechts vijftig kilometer van de plaats van het wrak, de prestigieuze opdracht aan zich voorbijgaan. In de hoop de noodlijdende plaatselijke staalfabriek van de ondergang te redden, begonnen de autoriteiten van het stadje meteen met het dreggen van de oude haven, om plaats te kunnen bieden aan het enorme cruiseschip. Ook Turkse en Chinese havens hadden zich gemeld voor de opdracht, maar visten achter het net.

Experts waarschuwden dat politieke overwegingen geen rol mochten spelen bij de operatie, waar expertise en milieu prioriteit hebben. "Een schip bouwen is een schoon proces, maar een schip ontmantelen is dat zeker niet", aldus Gianpaolo Rosati, de directeur van de polytechnische universiteit in Milaan.

Dat de Italiaanse regering de opdracht uiteindelijk toewees aan Genua, is goed nieuws voor de eigenaar van het vergane schip, Costa Cruises. Het bedrijf beheert grote delen van de Genuaanse haven en zal dus gaan verdienen aan de sloop.

De reputatie van de rederij liep door de ramp, waarbij 32 passagiers om het leven kwamen, enorme averij op. De kapitein van het schip, Francesco Schettino, die zelf vluchtte tijdens de ramp, zit vast wegens doodslag. Ook zou de rederij een broeinest zijn van corruptie, drugs en prostitutie. Met de spectaculaire bergingsactie, die nu al een miljard euro heeft gekost, wil de Italiaanse regering de imagoschade beperken en laten zien dat zij de afwikkeling van de ramp uiterst serieus neemt.

undefined

Laatste reis niet zonder risico's

De Costa Concordia is begonnen aan zijn laatste tocht. Gisteren, tweeënhalf jaar na de ramp, ging de omvangrijkste bergingsactie in de scheepvaart ooit van start. Bergingswerkers bevestigden dertig tanks aan het schip. Door daar lucht in te pompen kon het 115.000 ton zware cruiseschip opgetild worden van het platform waar het op rustte. Het schip drijft nu en zal over enkele dagen van het eilandje Giglio naar Genua worden gesleept. De tocht bedraagt zo'n 320 kilometer en is niet zonder risico.

Het schip wordt tussen Corsica en Elba door gesleept, waar veel eilandjes en rotsen liggen, en dwars door een beschermd gebied voor zeezoogdieren.

Weglekken van olie uit het wrak kan grote milieuschade veroorzaken. Door zijn enorme gewicht zal de Costa Concordia minstens vijf dagen doen over de tocht, die door Greenpeace nauwgezet in het oog wordt gehouden.

undefined

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden