Hatemail

De burgemeester van Tilburg heeft zijn begrafenis al geregeld, vertelde hij zaterdag tegen de Volkskrant. Dat kun je maar beter gedaan hebben als je hoort dat je vrijwel geen kans hebt om een kanker te overleven.

Ondertussen werkt hij door. En dus krijgt hij ook hatemail waarin hem dezelfde dood, maar in een versneld tempo, wordt toegewenst, omdat Tilburg nu eenmaal stadsproblemen heeft. Hoe gek moet je zijn om aan dat soort post te beginnen, dacht ik altijd. Maar in dit geval had ik een dag eerder in dezelfde krant een pleidooi voor ongenuanceerde, leugenachtige botheid gelezen. ,,Met genuanceerde opinies kun je de grachten vullen'', zei het LPF-kamerlid Eerdmans. Vorige week bracht hij onder meer de gedwongen castratie van seksuele delinquenten ter sprake. Hij was, ongehoord de rechter, eerder al bereid de boete te betalen voor AH-medewerkers die een dief in elkaar hadden geslagen. Naar mag worden aangenomen had hij het te druk om nog te pleiten voor het afhakken van de handen van zwervers die een blikje bier jatten in de supermarkt.

Eerdmans is er nog steeds trots op dat hij gewoon heeft aangebeld bij Pim Fortuyn en zich meldde als kandidaat-kamerlid. Twee weken later stond hij op de lijst. Maar iedereen die in die dagen bij Fortuyn aanbelde stond toch automatisch meteen op de lijst; daar hebben we later nog behoorlijke pret aan beleefd. Weet hij veel dat de man die een nieuw schilderijtje kwam ophangen en de bladenman ook meteen hoog op de kandidatenlijst stonden. Weten we ongeveer wat het waard is dat hij zich inmiddels de evenknie, zo niet de opvolger van Fortuyn waant. ,,Het belangrijkste is dat de mensen je zien. Dat ze weten dat je er bent.'' En: ,,Je kunt beter hard en duidelijk inzetten, dan heb je nog de kans dat je ergens in het midden uitkomt''.

Dat is precies de mentaliteit, het is geen durf, geen afwijking of stoornis, het is een mentaliteit die nodig is om hatemails te schrijven zoals die aan Johan Stekelenburg. Laten weten dat je er bent, hard en duidelijk inzetten, en geen kennis van zaken, want ,,de kiezer vindt het helemaal niet belangrijk of ik alle details van a tot z onder ogen ken''. De kiezer is namelijk gek, zo eindigt 't altijd.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden