Hartverwarmend gala voor tachtigjarige Deutekom

Cristina Deutekom Gala
Holland Symfonia, Koor van De Nederlandse Opera, Thalia Operettevereniging en solisten olv Ramon Tebar op 26/10 in Koninklijk Theater Carré Amsterdam. Uitzending op televisie door Omroep Max op 25/12.

Een on-Nederlandse avond was het woensdag in Koninklijk Theater Carré. Daar werd de onlangs tachtig jaar geworden Hollandse diva Cristina Deutekom een heus gala aangeboden. Een eerbetoon van collega's en bewonderaars, die Deutekom nog één keer in de schijnwerpers wilden zetten vanwege haar grote verdiensten voor de opera in Nederland en ver daarbuiten.

Initiatiefnemer Ernst Daniël Smid, die de avond ook soepel en innemend presenteerde, kan niet genoeg worden geprezen voor zijn idee. De zangeres moet de avond ervaren hebben als een warm bad. In het nuchtere Nederland is een avond als deze een unicum helaas.

De tachtigjarige werd bij binnenkomst in Carré hartstochtelijk en langdurig toegejuicht. Nadat zij, moeizaam lopend, haar plaats in de ereloge had bereikt, dankte Cristina Deutekom met wijd opengespreide armen haar toegewijde fans.

De avond, waarvan de opbrengsten naar het Rode Kruis gingen, had een extra vorstelijk cachet door de aanwezigheid van prinses Margriet en mr. Pieter van Vollenhoven. Die kregen een programma te horen dat mooi balans hield tussen 'zwaar' en 'licht' - eigenlijk overbodige labels, want Deutekom zelf maakte nooit onderscheid tussen dramatische opera en lichtvoetige operette. Echt goed zingen is in beide genres even moeilijk.

De twee programmahelften begonnen elk in een donkere zaal, een eenzame spot gericht op één van de grote Deutekomportretten die boven het podium hingen, en door de boxen een geluidsopname van een zingende Deutekom uit vervlogen tijden. Mooi bedacht.

Thalia, de operettevereniging waar Deutekom haar carrière begon, opende de avond waarna een stoet aan zangers hun grote voorgangster eer kwamen bewijzen. De jonge Sylvia Lee durfde het aan om in dit 'hol van de leeuw' Deutekoms parade-aria van de Koningin van de Nacht te zingen. Charlotte Margiono zong met twee van haar leerlingen erg mooi het terzet uit de laatste akte van Rossini's 'Guglielmo Tell'. Na de pauze verraste Margiono met een uitmuntend gezongen en hilarisch gedanst 'Meine Lippen sie küssen so heiss'.

De drie baritons brachten een Italiaanse ode en zongen onder andere 'Mamma', daarbij de armen naar Deutekom gestrekt. Hoogtepunt was het optreden van Eva-Maria Westbroek. Na haar aria uit 'Manon Lescaut' stond Deutekom spontaan op om haar bewondering te tonen. Aan het slot zongen allen, een glas bubbels in de hand, de jarige toe met Strauss' 'Brüderlein und Schwesterlein'. Het was mooi, het was hartverwarmend, het was ontroerend.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden