Review

Hartmut Haenchen oogst grote bijval bij begin 'Ring'

De Nederlandse Opera opende maandag zijn seizoen met 'Das Rheingold',eerste deel van de reprise van Richard Wagners volledige 'Der Ring desNibelungen': vandaag volgt 'Die Walküre', vrijdag 'Siegfried' en maandag'Götterdümmerung'. Van maandag tot maandag kunnen de liefhebbers dus weervertoeven in de mythische wereld van oermoeders, waternimfen, goden,half-goden, dwergen, reuzen, draken en mensen. In Wagners 'Ring' zijn hetallemaal treurigstemmende wezens, stuk voor stuk gevangen in deonmogelijkheid van de combinatie macht en liefde.

Van maandag tot maandag. Beginnend in de diepten van de Rijn waar Nibelung Alberich de liefde afzweert en het Rijngoud rooft om er eenalmachtige ring van te smeden. Eindigend, na veertien uur muziek, bijdiezelfde Rijn, waar Brünnhilde de ring teruggeeft aan de Rijndochters,en de rivier buiten haar oevers treedt om de allesvernietigende brand teblussen en de wereld te reinigen van alle vervloekingen, haat en bedrog.

Ter gelegenheid van de reprise is op de entresol van het Muziektheatereen 'Walhalla' ingericht, waar kostuums, decormaquettes en rekwisieten vandeze 'Ring' van dichtbij te bekijken zijn. Zittend op de gouden kubusjeswaarmee godin Freia wordt vrijgekocht van de reuzen, kun je de stapelspublicaties over deze historische 'Ring' nog eens doorlezen. Na afloop vande première werden op een kleine receptie de makers van deze 'Ring'bewonderend toegesproken door burgemeester Cohen. Hij sprak over deinternationale belangstelling voor het project en over de internationaleuitstraling van het Amsterdamse operahuis.

'Das Rheingold' van regisseur Pierre Audi en dirigent Hartmut Haenchenis inmiddels precies acht jaar oud. In september 1997 wisten we nog niethoe we met hen aan het eind van deze 'Ring' weer bij de Rijn zoudenaanbelanden. Nu de grote lijnen duidelijk zijn en het gaandeweg meedenkenmet Audi niet meer voorop staat, gaan steeds meer details in beeld engeluid opvallen. Je hebt het natuurlijk ook wel eerder geregistreerd enopgeslagen, maar de belichting van Wolfgang Göbbel is wonderbaarlijk goedbedacht en uitgewerkt. De blauw-gouden glans waarmee de zon de schat in deRijn belicht bijvoorbeeld, of de prachtige gloed van de avondzon aan hetslot. Audi's regie, Eiko Ishioka kostuums en George Tsypins waanzinnigedecors krijgen door Göbbels belichting een fantastische meerwaarde.

Van de prima zangers sprong er maandag niet echt iemand uit, of het moetwederom de geweldige Anne Gjevang zijn in haar korte optreden als Erda.Werner van Mechelen kwam als Alberich veel beter tot zijn recht alsafgelopen mei en de Rijndochters zijn vocaal een ijzingwekkend goed trio.Chris Merritt blijft als Loge een genot om naar te kijken en te luisteren.

Maar boven dit alles staat Haenchen op eenzame hoogte. Met hetNederlands Philharmonisch Orkest (werkelijk schitterend koper op maandag!)stijgt hij moeiteloos boven de partituur uit. Helder, snel, no-nonsense,uitermate scherp gearticuleerd en in de climaxen ongemeen meeslepend! Zoklinkt Haenchens Wagner, waarvoor hij ook nu weer enorme bijval oogstte.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden