Harlingen wil werf om zeeschepen te slopen

'Boten vol asbest en olie straks dwars door de Waddenzee'

De gemeente Harlingen is van plan op haar grondgebied een sloopwerf voor zeeschepen toe te staan. De aanleg zou betekenen dat de afgedankte schepen met olieresten en asbest dwars door de Waddenzee naar hun 'laatste rustplaats' worden vervoerd. De Waddenzee valt binnen het Europees beschermde Natura 2000-gebied.

Het Harlinger havenbedrijf Westergo wil grond verkopen aan een groep van bedrijven die de sloopwerf voor zeeschepen wil bouwen. De Friese zeehaven is eigendom van de gemeentes Harlingen, Franeker, Menaldumadeel, Leeuwarden, de provincie Fryslân en een dochterbedrijf van de Bank Nederlandse Gemeenten. Sinds de aanleg van een nieuwe industriehaven heeft het bedrijf moeite met de verkoop van grond, en ziet nu een kans om grond en kades te verkopen.

De Waddenvereniging heeft grote problemen met de mega-sloperij. "We kennen de plannen niet precies en moeten ze nog bestuderen", zegt directeur Arjan Berkhuyzen. "Maar dit lijkt me niet het bedrijf waarvan wij vinden dat dit zich aan de rand van een kwetsbaar natuurgebied en een Werelderfgoed moet vestigen. We maken ons zorgen over het vrijkomen van asbest en giftige stoffen en het lijkt ons al helemaal geen goed idee dat de bestaande vaargeul uitgebaggerd moet worden om diepstekende sloopschepen naar Harlingen te krijgen."

Jaarlijks worden meer dan duizend zeeschepen gesloopt in Bangladesh of India. Vaak gebeurt dat onder mensonterende en milieuvervuilende omstandigheden. Als het aan Westergo ligt, gebeurt dit in de toekomst aan de oevers van de Waddenzee. De Harlinger gemeenteraad is deze week ingelicht over de plannen.

"Het bedrijf heeft tekst en uitleg gegeven. Officieel valt het slopen van schepen onder een 'milieucategorie 5.2' en dat soort zware bedrijven mogen zich pas vestigen in onze haven als de gemeenteraad hiermee akkoord gaat", aldus woordvoerder Thymen Hein Corporaal van de gemeente Harlingen.

Vorige week maakte de Europese commissaris voor milieu Janez Poto¿nik bekend dat hij paal en perk wil stellen aan de onveilige en milieuvervuilende schepen die onder een Europese vlag varen. "Onze oude schepen moeten worden gerecycled met respect voor het milieu en de gezondheid van arbeiders", aldus de Europese milieucommissaris. Volgens nieuwe regels mogen Europese schepen alleen worden gerecycled in bedrijven die op een lijst van wereldwijd erkende scheepsslopers staan. Als de Harlinger sloopwerf op zo'n lijst komt te staan, kan de stad uitzien naar een flink aantal sloopschepen.

Eerder al leidde de vestiging van een omstreden afvaloven tot de oprichting van een nieuwe plaatselijke politieke partij in Harlingen. De nieuwe partij trad na de verkiezingen toe tot het college van Burgemeester en Wethouders. "Als nu ook dit soort bedrijven zich hier wil vestigen, vrees ik dat Harlingen het afvalputje van Noord-Nederland gaat worden", aldus fractievoorzitter Jennifer Steevensz van Frisse Wind Harlingen. Zes jaar geleden waren er ook al plannen voor een sloopwerf voor zeeschepen aan de Waddenzee in de Eemshaven. Grote aandeelhouders als P&O Nedlloyd, BAM en Koninklijke Wagenborg stonden toen achter de plannen, die uiteindelijk sneuvelden in een faillissement.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden