Hardnekkige New Yorkse neuroses in Rome

To Rome with love
Regie: Woody Allen. Met: Penelope Cruz, Woody Allen, Judy Davis, Ellen Page. In 43 bioscopen.

Woody Allens nieuwste ansichtkaart komt uit Rome, de stad waar men moet doen zoals de Romeinen doen, maar waar men in 'To Rome with love' dan toch ook veel op Woody Allen probeert te lijken. De regisseur rijgt vier losse verhalen door elkaar, elk voortgedreven door hardnekkige New Yorkse neuroses.

Vermakelijk is het lijntje rond Allen zelf, in zijn eerste rol sinds 'Scoop' (2006). Hij speelt de snel gestresste voormalige operaregisseur Jerry die met zijn echtgenote Phyllis (een heerlijk hautaine Judy Davis), bij een psychiater, in Rome belandt. Ze gaan er kennismaken met de aanstaande van hun dochter, een idealistische Italiaanse jurist wiens vader begrafenisondernemer blijkt.

Die dagelijkse bemoeienis met de dood is voor de in zijn pensioen vastgelopen, doodsbenauwde Jerry nauwelijks te verdragen, maar verlossing gloort als de Italiaanse pater familias onder de douche over een fantastische zangstem blijkt te beschikken. Een uitdaging voor Jerry! Maar kan en wil deze weerbarstige zanger (I am happy, I bury people) het kunstje ook klaren buiten de douche?

Het geharrewar tussen Jerry, Phyllis en de begrafenisondernemer biedt de meest inventieve wending in deze hapslikweg-komedie, die verder vooral bekende Alleniaanse situaties opvoert: Penelope Cruz als wereldwijze Romeinse hoer, Alec Baldwin als betweterige intellectueel, de Italiaanse komiek Roberto Benigni als kantoorklerk die tot zijn verbazing door paparazzi tot nieuwste celebrity wordt gebombardeerd en veel vragen op zich af krijgt gevuurd over zijn ontbijtgewoontes. Roem, haar verleiding en absurditeit, vormt de rode draad in de film, maar als Allen in een interview zegt dat hij dat achteraf bedacht, wil je dat ook geloven.

Allens obsessie met de vrouwelijke verleidingskunst neigt in de scènes rond de atypisch als femme fatale gecaste Ellen Page (Juno) een tikje genant te worden, als de film niet ook vol zelfspot zat. Al ben ik daar bij de scènes rond Cruz minder zeker van, maar goed, wie kijkt er niet graag naar Penelope Cruz.

Het grote succes van 'Midnight in Paris' (150 miljoen dollar, Allens hoogste omzet ooit) zal deze mindere Allen niet evenaren, maar af en toe een grinnik is beter dan geen grinnik. Zoals Roger Federer moet blijven tennissen, zo mag Woody Allen niet stoppen met filmen. Ze triomferen voor ons over de vergankelijkheid. Een mindere wedstrijd heeft nog steeds briljante momenten, en Woody kan volgend jaar gewoon weer winnen. Jann Ruyters

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden