Harder werken en minder salaris voor behoud van Fiat in Napels

De werknemers van een Fiatfabriek bij Napels hebben zich gisteren in een omstreden referendum uitgesproken over ingrijpende veranderingen op de werkvloer.

De vijfduizend arbeiders konden ’ja’ of ’nee’ zeggen tegen een akkoord dat is gesloten tussen Fiat en de vakbonden. Daarin staat dat ze harder moeten werken. In ruil daarvoor wil de Italiaanse autofabrikant 700 miljoen euro in de fabriek investeren en er de Fiat Panda gaan maken. Naar verwachting heeft een meerderheid vóór gestemd, en dat zou een ommezwaai in de ouderwetse arbeidsverhoudingen van Italië betekenen.

In de fabriek in Pomigliano d’Arco, bij Napels, wordt een oud model Alfa Romeo gemaakt. Daar is zo weinig vraag naar dat de werknemers slechts vier dagen per maand werken; de andere dagen zitten ze thuis met een uitkering. Maar Fiat-topman Sergio Marchionne heeft grote plannen met de fabriek: hij wil de forse productie van de Panda van Polen naar Pomigliano verplaatsen. Daarbij dwingt hij wel grote veranderingen af: er moeten ook in het weekend en ’s nachts ploegendiensten zijn; pauzes worden korter; het stakingsrecht wordt beperkt en indien nodig moeten de werknemers 80 uur extra per jaar werken.

Vier van de vijf betrokken vakbonden zijn akkoord en allang blij dat er geen duizenden arbeidsplaatsen verdwijnen in een streek met een torenhoge werkloosheid. Maar één metaalwerkersvakbond noemt de maatregelen in strijd met de wet en een onacceptabele aantasting van verworven rechten. Deze bond, Fiom, heeft zijn 700 leden opgeroepen ’nee’ te stemmen.

Marchionne heeft gewaarschuwd dat als er geen zeer ruime meerderheid met de reorganisatie instemt, hij de fabriek sluit. De Fiom vindt dat chantage.

Maar de Fiat-topman is de vele stakingen en het hoge absenteïsme zat. „Vorige week maandag is er in onze Siciliaanse fabriek gestaakt op het moment dat Italië een WK-wedstrijd speelde. Dat soort dingen gebeuren in al onze Italiaanse fabrieken. Als we niet serieus gaan werken heeft Fiat geen belangstelling meer.”

De autoproducent is de grootste fabrikant van Italië. Economen denken daarom dat als Fiat in Pomigliano de veranderingen weet door te voeren dat dit een veelbetekenend en positief signaal richting binnen- en buitenlandse investeerders zal zijn. Italië is binnen de EU een van de landen met de laagste productiviteit en daardoor slecht in staat om (buitenlandse) investeringen aan te trekken. Deskundigen zeggen dat dat vooral komt door de inflexibele arbeidsmarkt en de starre houding van de vakbonden.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden