Hardegarijp is onveilige weg door het dorp beu

HARDEGARIJP - Per dag rijden er gemiddeld twintigduizend auto's door het Friese dorp Hurdegaryp (Hardegarijp). Daarmee is de N355 de drukste weg van Noord-Nederland. Doden zijn er nog niet gevallen, ongelukken zijn daarentegen niet meer op twee handen te tellen. De provincie wuift één en ander weg als 'blikschade' en noemt het een zeer plaatselijk probleem. Bewoners zien de oplossing in een rondweg om het dorp heen. Kosten: 16 miljoen gulden.

CHRISTEL PIEPER

De actiegroep 'Rondweg Hardegarijp' is de afgelopen half jaar extra actief geweest om het 'oude' probleem weer in de publiciteit te brengen. Zo actief, dat de verkeerssituatie in het dorp zelfs een discussiepunt is in de verkiezingsstrijd voor de Provinciale Staten in Friesland.

Het overgrote deel van de vijfduizend inwoners van Hardegarijp heeft vooral problemen met de onveiligheid van de weg. Uit een onlangs gehouden snelheidscontrole van de politie is gebleken dat vijftig procent van de automobilisten harder dan zestig kilometer per uur door het dorp rijdt. De weg splitst het dorp als het ware in twee delen. Voetgangers staan vaak minutenlang bij oversteekplaatsen te wachten, totdat er een gat gevallen is tussen de voorbijrazende wagens. Onderzoek heeft uitgewezen dat verkeerslichten niet mogelijk zijn, omdat de weg te druk is, waardoor er te veel files zouden ontstaan. Veilig Verkeer Nederland heeft verklaard dat de situatie zo niet langer kan, en dat er snel iets gedaan moet worden.

Als een enkele auto toch bij een oversteekplaats stopt, heeft dit al een aantal keren tot ongelukken met kinderen geleid. De achteropkomende wagen let niet op, botst er bovenop, waardoor de eerste auto doorschiet en zo een kind schept. De enig veilige mogelijkheid die de voetgangers bij het oversteken hebben, is de vlakbij gelegen spoorwegovergang. Gaan de bomen dicht, dan is dat voor voetgangers het teken om massaal over te steken. “Die spoorbomen fungeren voor ons als stoplichten, helaas stoplichten die maar twee keer per uur werken”, vertellen dorpsbewoners.

Andere gevolgen van het voortrazende verkeer zijn de milieuvervuiling en het lawaaioverlast. De actiegroep 'Rondweg Hardegarijp' probeert al deze punten onder de aandacht te brengen van de verantwoordelijke politici. “Bewoners worden al dertig jaar lang van het kastje naar de muur gestuurd en echte maatregelen komen er niet. Wij vinden dat deze provinciale verkiezingen de oplossing moet brengen voor ons probleem. De politici die zeggen dat er inderdaad iets moet veranderen, kunnen dat nu bewijzen”, aldus Fred Rijkens van de actiegroep.

In de aanloop naar de provinciale verkiezingen is het duidelijk dat de politieke partijen het niet met elkaar eens zijn. Tijdens een discussieavond, waarbij alle verkeer en vervoer specialisten van de politieke partijen aanwezig waren, werd dit duidelijk. Wat de bewoners vooral wilden weten, waren de actieplannen van de verschillende partijen.

Tot twee jaar geleden viel de rijksweg onder de verantwoordelijkheid van de gemeente Tietjerksteradeel, in samenwerking met Rijkswaterstaat. Deze gemeente was in principe altijd wel voor een rondweg, maar koos uit geldproblemen toch voor een verbetering van het tracé. Van daadwerkelijke acties is echter nooit sprake geweest.

De provincie Friesland is, totdat zij verantwoordelijk werd voor de rijkswegen in 1993, altijd voorstander geweest van een rondweg om Hardegarijp. De verkeersintensiteit is volgens de politici en ambtenaren onacceptabel hoog. Bewoners waren dan ook geschokt dat na de overname van de rijksweg de provincie als een blad aan een boom haar mening omkeerde. De weg werd uit het streekplan geschrapt omdat het geen 'knelpunt' meer zou zijn. Gekozen werd voor een noordelijke ontsluiting richting Dokkum vanwege het grotere economisch belang.

De gemeente Tietjerkstaradeel is razend, en vooral de laatste tijd wordt een beschuldigende vinger richting provinciale politici gestoken. Die kaatsen de bal weer terug door vraagtekens te plaatsen bij de rol gemeente in het verleden. Voor de bewoners wordt het er alleen maar onduidelijker op. “Wij worden niets wijzer van deze amateurpolitici. Iedereen moet maar om de tafel, dan kunnen ze elkaar ook niet de schuld geven”, meent een bewoner tijdens de discussieavond.

De FNP, de Fryske Natsjonale Partij, en de PvdA zijn het aardig met elkaar eens: die rondweg moet er eindelijk maar eens komen. B. de Vries van de PvdA is duidelijk wat het geld betreft. “Zestien miljoen gulden heeft de provincie niet, in eerste instantie hebben wij 5,4 miljoen gulden ter beschikking. De gemeente moet ook bijdragen en hebben dat inderdaad al aangegeven dat ze dat ook willen. Maar dan zijn we er nog lang niet.”

Hoofd van de afdeling Verkeer en Vervoer van de provincie Friesland R. Duversé: “Deze weg staat op de B-prioriteitenlijst, en we hebben er absoluut geen geld voor.”

PvdA belooft toch aan de toehoorders dat ze op de partij kunnen rekenen. “Er moeten heel wat pijnlijke beslissingen vallen als we dit gaan doorzetten, maar de verkeersveiligheid van Hardegarijp heeft nu onze prioriteit.”

D66'er P. Danz is een tegenstander van het plan. “Wij vinden dat het autogebruik teruggedrongen moet worden, en dat het juist niet gestimuleerd moet worden met de aanleg van nieuwe wegen.”

Geen reële optie vindt CDA'er J. Atsma. “De oplossing van het probleem is door het groter te zien en verbeteringen van het hele traject.” Door de bewoners wordt dit argument weggehoond. Ze horen dit immers al een lange tijd. Aan het einde van de avond zijn de meningen gematigd positief.

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden