Harde lijn van Trump op handel splijt Republikeinse partij

Stapels buizen liggen in North Dakota te wachten om verwerkt te worden in de Keystone XL oliepijplijn. Beeld AP

Republikeinse kopstukken keren zich af van Trumps plannen voor een tariefmuur voor staal.

De druk op de Amerikaanse president Trump om af te zien van zijn voorgenomen importheffingen op staal en aluminium neemt toe. Prominente Republikeinse politici laten openlijk hun zorgen blijken over wat zij ondoordachte plannen noemen, en belangenorganisaties van bedrijven dringen aan op een ontmoeting met de president om hem te overtuigen dat de maatregelen vooral schadelijk zijn voor de Verenigde Staten. Maar Trump piekert er niet over op zijn voornemen terug te komen.

“We komen hier niet op terug”, aldus Trump’s korte antwoord op de suggesties van onder meer de Republikeinse voorzitter van het Huis van Afgevaardigden Paul Ryan nog eens na te denken over de importtarieven. Ryan liet eerder weten ‘extreem bezorgd’ te zijn over de plannen.

En hij is niet de enige: ook minister van defensie James Mattis en Trumps belangrijkste economisch adviseur Gary Cohn zouden Trump hebben gewaarschuwd voor de gevolgen van zijn plannen. Daarmee dreigt een splitsing in het Witte Huis, aangezien minister van economische zaken Wilbur Ross, en handelsadviseur Peter Navarro de heffingen juist verdedigen.

Cohn liet dinsdagnacht weten ontslag te hebben genomen. Volgens het Witte Huis is de onenigheid over de heffingen slechts één van de redenen van zijn vertrek. 

Extra banen

Tegelijkertijd krijgt Trump ook steun van onverwachte kant. Vakbonden en Democratische afgevaardigden van Amerikaanse staten uit de zogeheten Rust Belt – waar veel staalindustrie is gevestigd – juichen de plannen van de president juist toe. Voor hen zien de plannen er dan ook goed uit, zo rekent consultantsbedrijf Trade Partnership voor. In de staal- en aluminiumindustrie zouden er door de importheffingen zo’n 33.000 banen bijkomen.

Daar staat tegenover dat er in andere sectoren juist een veelvoud aan banen dreigt te verdwijnen: 179.000, rekent ook Trade Partnership voor. De tarieven zouden bovendien tal van producten duurder maken voor Amerikanen, waarschuwen ruim twintig conservatieve groeperingen in een gezamenlijke brief aan Trump. De heffingen vormen zo een ‘belasting voor de middenklasse op alles van auto’s tot honkbalknuppels en zelfs bier’.

Of de heffingen daadwerkelijk doorgaan is de vraag. Trump liet gisteren blijken bereid te zijn Canada en Mexico uit te zonderen, op voorwaarde dat er een voor de Verenigde Staten gunstig resultaat komt uit de onderhandelingen over een nieuw Noord-Amerikaans vrijhandelsverdrag. De drie landen praten al een jaar over aanpassingen aan dit zogeheten Nafta-verdrag, tot nog toe zonder resultaat. Deze week moeten de besprekingen worden afgerond. Trump zou eerder deze week hebben gebeld met de Canadese premier Trudeau over Nafta. Trudeau noemde de importtarieven van Trump eerder ‘totaal onacceptabel’.

Een andere mogelijkheid is dat Trump wel groen licht krijgt voor importheffingen, maar dan veel verfijnder dan nu is voorgesteld met een algeheel tarief dat geldt voor alle landen. Ryan sprak gisteren over tarieven die ‘chirurgisch’ toegepast konden worden op verschillende landen. Dat zou de mogelijkheid bieden om maatregelen te nemen tegen bijvoorbeeld China, het land waarmee de Verenigde Staten met afstand het grootste handelstekort heeft.

Handelsoorlog

Ondertussen wordt vanuit de rest van de wereld gewaarschuwd voor een dreigende handelsoorlog als de importheffingen doorgaan. “We moeten voorkomen dat de eerste dominostenen gaan vallen”, zo zei directeur Roberto Azevedo van de Wereldhandelsorganisatie over de Amerikaanse plannen.

In een reactie heeft de Europese Unie inderdaad al gezegd met tegenmaatregelen te komen. De voorgestelde heffingen op Harley Davidson motoren en Bourbon whisky zullen niet toevallig gekozen zijn: de motoren worden gemaakt in Ryan’s thuisstaat Wisconsin, terwijl de Republikeinse Senaatsleider Mitch McConnell uit Bourbon-staat Kentucky komt.

Importheffingen EU op Chinees staal verlengd

Terwijl de Verenigde Staten dreigen nieuwe importheffingen in te voeren op staal en aluminium, verlengt de Europese Unie de eigen heffingen op staal uit China. Deze heffingen werd in 2011 opgelegd om de dumping van goedkoop staal uit China op de Europese markt tegen te gaan en Europese producenten zoals ArcelorMittal en ThyssenKrupp te beschermen. Volgens de EU blijkt uit onderzoek dat begon in december 2016, dat de dumppraktijken nog steeds doorgaan. De heffingen lopen uiteen van 48,3 tot 71,9 procent. De Europese Unie heeft inmiddels importheffingen opgelegd op een reeks staalproducten uit China. 

Lees ook: 'Er dreigt een handelsoorlog tussen de Verenigde Staten en de EU'

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden