Hans Visser & Friends eren met Marian Rolle swingende 'black music' muziektheater

Tournee t/m april 1995.

Na zeven jaar Flairck en daarna zeven jaar begeleiden van onder anderen Harry Sacksioni en Georges Moustaki, richtte Hans Visser in 1991 zijn gezelschap Hans Visser & Friends op. Hij besloot daarmee muzikale theaterprogramma's te gaan maken waarin, na gedegen studie vooraf, steeds een episode van de muziekgeschiedenis centraal staat. Daarmee dienen deze programma's ter lering en vermaak. Het publiek krijgt informatie over het repertoire via korte uiteenzettingen tussen de verschillende nummers door, maar ook door uitvoerige beschrijvingen in het programmaboek.

Hans Visser & Friends maakte volgens dit concept inmiddels voorstellingen over onder meer de Europese folksong en, met de Chileense Marta Contreras als gastzangeres, over de Latijns-Amerikaanse muziek. Maar ook twee programma's rond 'the history of black music', samen met de Amerikaanse zangeres Marian Rolle. Het eerste dateert van 1992; het tweede ging deze week in première onder de titel 'One night hot music'.

In het vorige programma met Rolle was de keus gemaakt de muziekhistorie vooral te duiden via instrumentale composities. Haar enorme zangtalent bleef daardoor beperkt tot een aantal gastbijdragen. In deze nieuwe voorstelling is het net andersom. De rasmuzikanten Hans Visser (gitaar), Ramses Dunker (piano), Wim van Eeuwijk (contrabas) en Martin Süssbauer (saxofoon) treden slechts met een paar instrumentale nummers zelf op de voorgrond. Daarin leggen zij een link tussen de zo verschillende maar historisch verklaarbare ontwikkeling van de Amerikaanse en de Europese muziek. De rest van de avond maakt het combo zich dienstbaar als begeleidingsgroep, zowel instrumentaal als vocaal.

Marian Rolle zingt en 'swingt' authentieke 'worksongs', daarna spirituals en gospels die in de negentiende en twintigste eeuw uit deze slavenliederen voortkwamen en tenslotte een aantal van de naoorlogse soulsongs die zich hierop baseerden. Daarbij is vooral veel aandacht voor het Motown-repertoire van Marvin Gaye, Smokey Robinson en anderen.

Bescheiden uitgangspunt van Hans Visser c.s. is steeds bestaand repertoire te eren. Door de grote muzikale klasse van dit combo en gastzangeres Marian Rolle klinkt veel van het black music-materiaal van dit programma echter mooier en indrukwekkender dan ik het ooit heb horen vertolken. Een groter compliment lijkt me niet denkbaar.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden