Hans Kazàn: ’Wie de truc beheerst is nog geen goochelaar’

Een nachtmerrie voor mensen met claustrofobie: minuten lang opgesloten zitten in een luchtdichte kist in een donkere schuur. Het overkwam goochelaar Hans Kazàn toen hij thuis gedachteloos een spectaculaire illusie oefende die hij een dag later wilde tonen in een televisieshow van Henny Huisman.

„Normaal bevrijd ik me uit deze glazen kist gevuld met water, terwijl er allerlei sloten op zitten”, zegt Kazàn. „Nu stapte ik er echter onvoorbereid in, toen de deksel dicht klapte. Ik bonkte en schreeuwde, maar het lukte niet om Wendy, mijn vrouw, te alarmeren.” Na ruim twintig minuten besloegen de glazen wanden en kreeg de Haagse illusionist het Spaans benauwd. „Ik was bang om te stikken. Dan zou ik net als Sneeuwwitje dood gevonden worden in een glazen kist”, zegt hij.

Uiteindelijk lukte het Kazàn om een de deksel iets omhoog te duwen en een creditcard uit zijn portemonnee tussen de kier te wrikken, zodat de krammen los schoten. „De volgende dag bij Henny Huisman deed ik die illusie voor het laatst”, zegt hij. „Mijn zoon Oscar heeft de truc nog wel eens opgevoerd. Het zag er prachtig uit, maar dat is geen reden om met je leven te spelen. Het gaf mij een rotgevoel.”

Vanuit zijn Spaanse woonplaats Marbella heeft Hans Kazàn (53) laten weten dat hij een punt achter zijn tv-carrière zet. Na dertig jaar bij de televisie vindt hij het mooi geweest. „Ik neem een voorbeeld aan Mies Bouwman. Zij stopte van het ene op het andere moment en keerde ook niet meer terug op de buis. Veel programmamakers durven die stap niet te zetten, maar ik wel.”

Het besluit staat los van de ziekte van Dupuytren waar Kazàn mee kampt. Deze ’koetsierziekte’ kan tot kromme vingers leiden en dat is een handicap voor een goochelaar die vingervlug moet zijn. De illusionist is inmiddels twee keer geopereerd, omdat de pezen aan de binnenkant van zijn handen aangetast waren. „Een van de beste chirurgen heeft me dan ook geopereerd in het Haagse Bronovo-ziekenhuis. Ik heb hem verteld hoe belangrijk mijn handen zijn en dat hij dus secuur te werk moest gaan. Ik wilde immers zo vlot mogelijk aan de slag.”

Kazàn maakte zijn tv-debuut als 23-jarige in het Tros-programma ’Ren je rot’. Vervolgens kreeg hij zijn eigen jongerenprogramma – de ’De Bluf-show’ – waarmee hij hoge kijkcijfers scoorde. Zijn frustratie was dan ook groot toen de Tros – onder invloed van het nieuwe bestuurslid Bob Bremer – ’De Blufshow’ na tien jaar stop zette. „Een andere omroep vinden bleek niet eenvoudig, want in Hilversum kreeg ik te horen dat ik typisch een Tros- gezicht had”, zegt Kazàn.

Noodgedwongen greep de goochelaar de kans om in het Avro- programma ’Donderslag’ een act te laten zien, terwijl Nada van Nie presenteerde. „Een ferme stap terug, want ik wist hoe leuk het is om een eigen show neer te zetten”, zegt hij.

Ruud Hendriks – toen nog de directeur van RTL Véronique – was echter enthousiast en besloot Kazàn ’Prijzenslag’ te laten presenteren. Al gauw was ’Kom maar naar beneden en sla je slag!’ een vertrouwde kreet op de Nederlandse televisie. Kazàn genoot omdat hij veel mocht improviseren: „Ik wist nooit wie de kandidaten waren en natuurlijk was er geen tijd voor obligate vragen, want het spel wachtte.” Ondanks zijn dagelijkse tv-show droomde de goochelaar van een eigen illusionistenspektakel.

John de Mol zag aanvankelijk niets in Kazàn als tv-goochelaar, maar na een spetterende theaterpremière gunde de RTL-redactie hem een kans om zich te bewijzen. De ’Magic Mystery Show’ was echter geen lang leven beschoren. Na acht afleveringen besloot RTL-bestuurslid Bert van der Veer – ook een nieuwkomer – dat er ondanks de goede kijkcijfers geen vervolg kwam.

Kazàn was verbijsterd en trok zich terug in het theater. Ondertussen bleken zijn kinderen echter erfelijk belast: Oscar, Renzo en Mara ontwikkelden een spetterende illusionistenact waarmee ze in buitenlandse theaters de show stalen.

Ze maakten hun tv-debuut bij Barend en Van Dorp. Prompt toonde zowel de Tros als RTL4 interesse voor familie Kazàn. „Uiteindelijk hebben we voor de Tros gekozen. Door terug te keren naar de Tros, was er voor mij een kringetje rond”, zegt de programmamaker tevreden.

Het succes van ’Hans Kazàn & Magic Unlimited’ schuilt volgens de goochelaar niet in de geheime trucs, maar in de manier waarop zij een verhaal vertolken. „De spiegels en kisten met dubbele bodems zijn alleen hulpmiddelen”, zegt hij. „Voor mijn lievelingstruc heb ik slechts drie stukken touw nodig om een verhaal over drie beren te vertellen. Toch maken ’De drie beren’ altijd een diepe indruk.”

Na dertig jaar gaat Kazàn zijn bakens definitief verzetten: in het nabijgelegen Torremolinos laat hij een theater bouwen. „We voelden ons hier al thuis voordat we er zes jaar geleden kwamen wonen”, zegt hij. Mijn dochter Lara (12) gaat naar een Spaanse school en is volledig geïntegreerd. „Nederlanders geven vaak ongevraagd hun mening, terwijl Spanjaarden het onbeleefd vinden om zich overal mee te bemoeien. Vroeger trok ik me van iedereen wat aan. Inmiddels niet meer, dat is het voordeel van ouder worden.”

Langzaam keren de rollen zich om bij familie Kazàn: in het nieuwe theater draait de show om Oscar Renzo en Mara. „Ik ben te gast in hun show en achter de schermen zorg ik dat de toko straks loopt.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden