Hannah and her sisters, maar dan Marokkaans

Rock the Casbah

Regie: Laïla Marrakchi. Met Nadine Labaki, Lubna Azabal, Morjana Alaoui, Hiam Abbas en Omar Sharif.

****

Grootmoeder rookt een sigaret. Haar achterkleinzoon met neuspiercing kijkt relaxed toe. Even verderop, op het terras van het gigantische familiehuis, drinken twee zussen een biertje. Een van de zussen is nog aan het bijkomen van een borstvergroting. Welkom in het Marokko van Laïla Marrakchi, de 38-jarige Marokkaanse regisseuse die er niet voor terugdeinst haar landgenoten rokend, drinkend en flirtend op te voeren.

Een paar jaar geleden liet Marrakchi al van zich horen op het Filmfestival van Cannes. Ze brak er door met 'Maroc', een liefdesverhaal tussen een joodse jongen en een moslima, waarin ze rustig de hypocrisie van het geloof op de korrel nam, het gearrangeerde huwelijk en de Joods-Arabische rivaliteit. Maroc was een film over het Marokkaanse jetsetleven dat voor grote controverse zorgde in Marokko, en er uitgroeide tot de best bezochte film van 2006.

Marrakchi's nieuwste film 'Rock the Casbah', vorig jaar in première in Toronto, is onderdeel van het New Moroccan Cinema programma in Eye dat Marokkaanse films bijeen brengt die zich bekommeren om heden en verleden, traditie en moderniteit. De mooiste geest uit dat verleden is natuurlijk Omar Sharif (81), de Egyptische Hollywood-ster uit de tijd van 'Lawrence of Arabia' en 'Doctor Zhivago', die al jaren niet meer te zien was, maar een uitzondering maakte voor Marrakchi's familiedrama, opgenomen in een paleiselijke villa in Tanger.

Sharif waart er rond als de goedlachse geest van de zojuist overleden familiepatriarch. Zijn overlijden zorgt ervoor dat moeder, echtgenote, huishoudster en drie volwassen dochters met kroost bijeen komen, niet zo zeer om te wenen, maar om wat geheimen uit het verleden te ontrafelen. Rock the Casbah is als een Marokkaanse versie van Woody Allens 'Hannah and her Sisters' over het wel en wee van drie zussen, en de relaties met de mannen in hun leven, vertolkt door een prachtig vrouwelijk acteursensemble. Een film die op geestige wijze moderne manieren op eeuwenoude tradities laat botsen, en evengoed gaat over de troost van warme melk met oranjebloesem.

New Moroccan Cinema
Marokko kent een van de bloeiendste filmculturen van de Arabische wereld. De filmstudio's in de woestijn bij Ouarzazate zijn een grote trekpleister, en het Filmfestival van Marrakech behoort inmiddels tot het interessantste in de regio. Hoog tijd om daar iets van te laten zien, oordeelde het Eye Filminstituut dat samen met de Marokkaanse romanschrijver en essayist Fouad Laroui, verbonden aan de Universiteit van Amsterdam, een programma samenstelde. Fouad die vorig jaar de Prix Goncourt de la Nouvelle won voor zijn verhalenbundel 'l'Etrange Affaire du Pantalon de Dassoukine', koos voor filmmakers die zich bekommeren om de relatie tussen het roerige heden en eeuwenoude gebruiken en opvattingen. Op 26 februari is 'Rock the Casbah' van Laïla Marrakchi te zien, gevolgd door 'Les Chevaux de Dieu' van Nabil Aynouch en 'Mille Mois' van Faouzi Bensaïdi. De reeks wordt op 19 maart afgesloten met het in Tanger gesitueerde kostuumstuk 'La Vida Perra de Juanita Narboni' van Farida Belyazid.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden