Handtas van Louis Vuitton moet vooral exclusief blijven

Crisis drukt verkoop luxegoederen niet

Het grootste luxemerk ter wereld, Louis Vuitton, zet de rem op het openenen van nog meer winkels. Topman Bernard Arnault is bang dat het merk zijn exclusiviteit verliest, zei hij gisteren bij de presentatie van de jaarcijfers in Parijs.

Voluit heet het bedrijf van Europa's rijkste man Louis Vuitton Moët Hennesy (LVMH). De kleding- en lederwaren zijn goed voor de helft van de omzet. Wereldwijd zijn er 460 winkels in vijftig landen - waaronder in Mongolië. In China groeide het aantal winkels hard en steeg de omzet met 27 procent. Met name de Louis Vuittontassen zijn goudmijnen. Veertig procent van wat de klant betaalt voor een met het LV-logo bedrukte handtas is zuivere winst.

Arnault is bang dat Louis Vuitton te gewoon gaat worden. Hij wil investeren in de 'persoonlijke relatie met de klant'. De topman gaat ruimtes maken in de winkels waar klanten alleen op uitnodiging mogen komen en klanten de mogelijkheid bieden een eigen tas te laten ontwerpen.

Hoewel de omzet in de mode als gevolg van deze strategie eind vorig jaar iets minder groeide, zijn de luxegoederen nauwelijks gevoelig voor de wereldwijde economische crisis. LVMH boekte een winst van bijna 6 miljard euro. De totale omzet groeide met 19 procent tot 28 miljard.

De afdeling horloges en sieraden groeide het hardst met 26 procent, vooral dankzij de populariteit van het recent gekochte merk Bulguri. Ook de Hennesy-cognac, de wijnen en champagne brachten veertien procent meer omzet en de cosmetica en parfums, waaronder die van Christian Dior, brachten acht procent meer op.

Zakenman Arnault heeft door overnames het bedrijf, waaronder ook de modehuizen Dior en Fendi, groot gemaakt. Het eveneens beursgenoteerde Groupe Christian Dior bezit een groot deel van de aandelen van Louis Vuitton. Arnault veroorzaakte vorig jaar een rel doordat hij een Belgisch paspoort heeft aangevraagd om zo te kunnen ontsnappen aan de volgens hem te hoge Franse vermogensbelasting.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden