Interview

Handig, die taxi-app, maar voor de chauffeur is het worstelen

Beeld ANP XTRA

Journalist Jeroen van Bergeijk liet zich omscholen tot Uber-taxichauffeur om zo te kunnen beschrijven hoe dat is. Het viel hem zwaar tegen.

In zijn boek ‘Uberleven’ doet schrijver en journalist Jeroen van Bergeijk verslag van zijn undercover-avonturen als taxichauffeur bij taxi-appdienst Uber. Hij schoolde zich om tot gecertificeerd chauffeur met in zijn hoofd het romantische beeld van de taxi driver die mensen van hot naar her brengt, tegen het decor van het bruisende Amsterdam. Hij ging werken als chauffeur voor Uber, icoon van de moderne deeleconomie en het bedrijf achter de populaire app, die ‘snelle service, betaalbare ritjes en klantgerichte chauffeurs’ belooft.

Kon u aan al die beloftes voldoen?

“Volgens mij wel. In het begin had ik moeite met mijn nieuwe rol als Uberchauffeur waardoor de ratings die ik kreeg van de mensen onder het door Uber gewenste niveau zakte. Bij Uber zijn immers die klanten via de app de baas. Zij beoordelen de chauffeurs. Uiteindelijk lukte het me wel beter, maar de vraag werd steeds meer: wil ik dit wel, vind ik dit fijn?”

Waar was u vooral benieuwd naar toen u besloot deze actie te ondernemen?

“Ik werd op een inhoudelijke, journalistieke manier getriggerd. Niet zozeer door alleen Uber, maar wel door soortgelijke bedrijven in het algemeen, deze zogenaamde deelplatforms die worden gestuurd door data. Hoe is het om niet voor een baas, maar voor een app te werken, voor een algoritme?”

Jeroen van Bergeijk: 'Je krijgt zoveel verschillende, fantastische mensen in je auto. Maar aan de andere kant viel het het ook ongelooflijk tegen' Beeld Keke Keukelaar

En hoe is dat? Kwam uw romantische idee van taxichauffeur, het rondrijden van mensen door de stad, een beetje uit?

“Ja, ik heb zwangere vrouwen naar het ziekenhuis gebracht, dronken mannen midden in de nacht naar hun tinder-dates, ik vervoerde vrolijke corpsstudenten en ook toeristen die hun eerste gracht zagen en daar zo blij van werden. Je krijgt zoveel verschillende, fantastische mensen in je auto. Maar aan de andere kant viel het het ook ongelooflijk tegen. Elke tien minuten word je als chauffeur beoordeeld en vaak nog ten onrechte ook. Als ik met een klant in de file stond kreeg ik al minder sterren.

uber Beeld rv

“Ik ging ook sociaal wenselijk gedrag vertonen. Dat ging echt verder dan de basisbeleefdheid. Alles voor de rating. Ik maakte ook kennis met een enorme werkdruk. Zoals bij het kijken naar Netflix de volgende serie al wordt aangekondigd, zo kreeg ik als Uber-chauffeur al tijdens de rit door waar ik voor de volgende rit werd verwacht. Ik dacht: is dit dan de nieuwe manier van werken? Als dat zo is, dan is dat zorgwekkend.”

Wat stuit u het meest tegen de borst bij de opzet van een bedrijf als Uber?

“Dat je als medewerker geen enkel recht hebt. Je bent een zelfstandige, maar zonder de voordelen ervan. Uber zelf stelt: ‘Je kunt wel 1000 euro per week verdienen’, als je taxichauffeur voor hen bent. Maar daar klopt niets van. Zo reed ik in een leaseauto via Uber, maar om de kosten daarvan eruit te halen, om aan een redelijk salaris te komen, moest ik meer dan fulltime werken. Voor chauffeurs is het niet prettig en door alle stress onderweg is het ook niet verkeersveilig.”

Voor klanten daarentegen is Uber een uitkomst. De app is niet voor niets zo populair.

“Inderdaad. Waarom zou ik als klant nog een andere taxiservice nemen? Je ziet welke route de chauffeur neemt, je kunt hem beoordelen en het is ook nog eens goedkoper. Als ik het puur als klant beredeneer, dan neem ik nooit meer een reguliere taxi, maar boek ik uitsluitend ritjes via Uber.”

Maar als chauffeur bent u er klaar mee. Deed u tijdens uw ritten nog suggesties op voor een andere, betere aanpak?

“Jazeker. Ouderwetse klantenbinding. Een goed gesprek in de auto tussen chauffeur en klant, dat werkt het beste. Dat levert je namelijk op dat die klant wenst dat je hem straks ook weer van dat feestje ophaalt. Maar zo’n service laten de algoritmes van Uber niet toe, omdat de volgende klant zich al via de app heeft aangediend. Mijn conclusie is dus dat de klanten van Uber alléén van zo’n handige app kunnen profiteren als hun chauffeur in een soort wurggreep wordt gedwongen.”

Jeroen van Bergeijk, Uberleven. Undercover als Uber-chauffeur. Uitgeverij Ambo Antos. 178 blz., € 17,99

Lees ook:

Na auto's nu ook steppen en deelfietsen bij Uber

Auto's zijn niet langer heilig voor het deelplatform Uber. Om de kans op een succesvolle beursgang te vergroten, breidt het bedrijf uit met andere diensten.

De deeleconomie blijkt vooral weggelegd voor hogeropgeleide Nederlanders

Vooral hogeropgeleide Nederlanders maken gebruik van diensten als Uber, Airbnb en SnappCar. Een digitale kloof tekent zich af.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden