Handelsoorlog: Philips zoekt het in de buurt

De stand van Philips op een beurs voor consumentenelectronica in Berlijn. Beeld AFP

Philips ondervindt de gevolgen van de internationale politieke handelsstrijd. Het zorgtechnologiebedrijf draait minder goed dan gedacht.

Een concern dat wereldwijd opereert, haalt zich ook de problemen van de wereld op de hals. Daar heeft Philips nu volop mee te maken, zo bleek gisteren bij de presentatie van de kwartaalcijfers. Philips, mondiaal groot in medische apparaten en consumentenelektronica voor gezondheid en verzorging, kampt allereerst met de gevolgen van het handelsconflict. Dat wordt, onder aanvoering van de Amerikaanse president Donald Trump, uitgevochten via extra importtarieven die de strijdende landen elkaar opleggen. Een in Europa gebouwde MRI-scanner wordt daardoor voor een klant in China duurder.

Philips overweegt nu dat probleem te omzeilen door zijn medische apparatuur in de buurt van de klant te produceren. “De productie van apparatuur die we nu in Noord-Amerika bouwen, zouden we dan in China kunnen gaan maken”, zegt een woordvoerder van Philips. Op die manier hoeven bijvoorbeeld echografiemachines niet te worden ingevoerd vanuit een ander land en ontloopt Philips dus importtarieven. Het verplaatsen van fabrieken is echter geen klusje dat van vandaag op morgen voor elkaar is, erkent hij: “Dat duurt even en is geen kwestie van een knop omdraaien.”

Overrompeld

Koen Bender, vermogensbeheerder bij Mercurius Vermogensbeheer, kent Philips goed en vindt het voornemen van het bedrijf nogal tweeledig: “Omdat ze dat zogenaamde lokaal produceren op heel veel plaatsen al doen.” Bender vermoedt bovendien dat Philips helemaal niet zo veel last heeft van de importheffingen van Trump. “De handelsoorlog mag dan fel gevoerd worden, de medische apparaten zullen politici echt wel ontzien.”

Zorgelijker vindt Bender het, dat Philips niet tijdig lijkt te hebben ingespeeld op de internationale gebeurtenissen, zoals de naderende brexit, de economische malaise in de opkomende markten Argentinië en Turkije en dus het wereldwijde handelsconflict: “Mij bekruipt het gevoel dat ze zich hebben laten overrompelen als een konijn dat in de koplampen van een auto kijkt. Het komt allemaal wat zorgwekkend op me over. Zo van: Hoera, we hebben een groeiende orderportefeuille, maar intussen hebben ze alle ándere doelstellingen niet gehaald.”

De analist denkt dat het voor Philips ‘nog lang geen gelopen race is’. Vooral de divisie die zich bezighoudt met verzorgingsapparaten voor de consument, zoals elektrische tandenborstels, scheerapparaten en wekkers die mensen laat ontwaken via kunstlicht, is kwetsbaar en presteerde teleurstellend. “In opkomende markten als Turkije en Argentinië kampt Philips niet alleen met een valutadaling, maar ook met het feit dat de mensen daar minder te besteden hebben.”

Orders

De personal health-tak van Philips is goed voor ongeveer 40 procent van de omzet van het concern. Die omzet bedroeg overigens over 2017 een kleine 18 miljard euro. Ook als werkgever is Philips nog altijd een multinational: het bedrijf biedt werk aan ongeveer 77.000 medewerkers met verkoop en services in meer dan 100 landen.

Topman Frans van Houten noemde de impact van de handelsoorlog tot nu toe ‘bescheiden’. Hij denkt echter dat dit komt doordat het conflict nog betrekkelijk kort woedt. Philips denkt de mogelijke klappen die het krijgt door extra heffingen niet alleen op te lossen met het verplaatsen van fabrieken maar ook door hier en daar compenserende prijsverhogingen door te voeren. Mede met die maatregelen in het achterhoofd, houdt het concern vast aan zijn eerder gestelde financiële doelstellingen.

Philips wordt daarin gesterkt doordat het recentelijk veel nieuwe orders kreeg van bijvoorbeeld ziekenhuizen. Dat leidde tot een flinke groei op het terrein van diagnose en behandeling. De totale omzet in het derde kwartaal kwam uit op 4,3 miljard euro, tegen 4,1 miljard euro een jaar terug. Onder de streep hield Philips 292 miljoen euro over, waar in het derde kwartaal 2017 nog een nettowinst in de boeken ging van 423 miljoen euro. Die daling had te maken met het afbouwen van het belang in de voormalige verlichtingsdivisie Signify.

Philips leverde gisteren fors in op de beurs van Amsterdam.

Lees ook: 

Ledverlichting is de nieuwe gloeilamp voor Philips

Philips Lighting doet goede zaken door ledlampen, led-straatverlichting en led-schijnwerpers in stadions.

Philips mikt op anti-snurkmaskers

Een nieuwe CT-scanner, anti-snurk slaapmaskers en het nieuwe style-, trim- en scheerapparaat OneBlade. Die producten pikte topman Frans van Houten er in januari bij de presentatie van Philips’ jaarcijfers even uit.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden