'Handel with care' kan dankzij vier briljante dansers niet kapot dans

In december: Groningen (1), Nijmegen (2), Rotterdam (8/9), Utrecht (14), Amsterdam (20-22).

Altijd op weg met een koffer moet hij in het rondreizend circus van de internationale dansgemeenschap danscontacten ontwikkelen, opnieuw opnemen of weer afbreken. Na zijn opleiding tot balletdanser specialiseerde Wuersten zich in de moderne Cunningham-techniek. Met choreograferen begon hij pas twee jaar geleden en het zijn vooral zijn pedagogische kwaliteiten die hem in ons land bij dansstudenten en professionele dansers enige bekendheid bezorgden. Groot was daarom bij velen de verrassing, toen Marc Jonkers uitgerekend hem als zijn opvolger bij het tweejaarlijkse Holland Dance Festival (Den Haag) aanwees, nog afgezien van het opmerkelijke feit dat Wuersten ook die uitdaging aanging.

Ook deze spoorzoeker in de Nederlandse dansdelta weet maar al te goed waarom dans een wegwerpkunst heet. Evenzeer heeft juist dat hem ervan doordrongen dat dansers zelf niet als wegwerpprodukten behandeld moeten worden. Zij zijn immers de meerwaarde van elke choreografie. Niet alleen de breekbaarheid van hun botten of de jarenlang gekweekte conditie van hun dansgestel maakt hen zo kostbaar. Die voorzichtige behandeling geldt vooral de kwetsbaarheid van hun individuele kunstenaarschap in een vervluchtigend medium.

Wuersten mag zich in zijn handen knijpen van geluk, want voor zijn bijdrage aan het Haagse Cadance Festival wist hij de beste zalm uit de internationale moderne danswateren te vangen: de Nederlandse Anne Affourtit, de Zuidafrikaan Tim Persent, de Amerikaanse Brenda Daniels en de Australiër Derek Porter. 'Handel with care, solo's from a suitcase' is de subliem gekozen titel van zijn onderneming. Subliem, want Wuersten nam zich niet alleen voor delen van Handels 'Messiah' met zorg te behandelen. Hij wisselde de originele versie van enkele liederen ook af met een bewerking daarvan door de moderne Engelse componist Paul Pavey. De zorgzame behandeling die Handel vereist, slaat echter ook direct op het respect dat buitengewone dansers verdienen. En meer dan gewoon is dit viertal zeker: in wezen laten zij zich vergelijken met hoog op de wereldranglijst geplaatste tennissers of voetbalprofs. Een groot onderscheid met deze topsporters is hun bankrekening. Paradoxaal genoeg verschaffen juist deze vier fantastische dansers aan Wuerstens project een tweede dubbele bodem. Met deze cast moet wel zeer hard en slordig gesmeten worden, wil de voorstelling kapot kúnnen gaan. De vergelijking moge velen te ver gaan, maar dit viertal vervulde voor Wuersten eenzelfde functie als de Messias voor Handel. Tussen de lading van deze heilige muziek en de bodem van Wuerstens koffer zit een schat aan dansexpertise. Bij geen douane kan die ooit worden ingeklaard.

'Handel with care' is niet zozeer om choreografische redenen een van God gegeven voorstelling. Het is de superieure controle van hun lichamelijkheid en de zuiver persoonsgebonden expressiviteit van hun universele dansvakmanschap die het ondergaan van deze serie van vier maal drie solo's zo adembenemend maakte. Deze pas de quatre brengt vier varianten van eenzelfde kwaliteitsgeest ten tonele, en elk daarvan vervulde mij met een diep respect. Geen spiervezel trilde overbodig en balancerend op de toppen van hun kunnen maakten allevier tot in de kleinste details de noodzaak van hun aanwezigheid waar.

Heel wat minder gelukkig stemde de monsterlijke postmoderne aankleding en de oubollige belichting met één, twee of vier lichtcirkels in de zwarte doos van het Korzo-theater. Dansliefhebbers zullen daar dwars doorheen kijken. Hoe ergerlijk het zeker ook was dat Wuersten bar weinig tempoverschillen aanbracht en ook een onoverkomelijke angst voor de linkerhelft van het toneel toonde, het mag allemaal niet echt deren. Zoals Handel en in zijn verlengde ook Pavey de reikwijdte van de menselijke stem onderzochten, zo laat dit viertal ons de onpeilbare rijkdom van fysieke bezinning en intelligentie ervaren. Ook wij mogen ons met deze dansers in de handen knijpen van geluk.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden