reportage

Hammer Series doen het vooral goed op internet

Mark Padun van Bahrain-Merida kwam vrijdag als eerste over de streep tijdens de Climb Challenge, het eerste van drie onderdelen van de Hammer Series. Beeld ANP
Mark Padun van Bahrain-Merida kwam vrijdag als eerste over de streep tijdens de Climb Challenge, het eerste van drie onderdelen van de Hammer Series.Beeld ANP

Een dag klimmen, een dag sprinten en een afsluitende ploegentijdrit. Bij de Hammer Series afgelopen weekend in Limburg draait alles om de teamprestatie.

Hoe verander je zoiets stars als een wielerwedstrijd? Je kunt een rit rijden op een vast parcours, op een wielerbaan of in één lijn van A naar B. Maar altijd is diegene die eerste wordt de winnaar.

Dat is anders bij de Hammer Series, een teamrace die vorig jaar is bedacht door de wielerteams zelf in hun partnership Velon. In een klim- en een sprintrace worden op een criteriumparcours punten verzameld door alle renners. Die punten tellen voor het team. Het team met de meeste punten begint als eerste in de afsluitende ploegentijdrit, met voorsprong op de andere teams. Wie dan het eerst finisht, heeft als team het algemeen klassement gewonnen.

Het team, het team, het team. Dat principe was vorig jaar, toen de allereerste versie in Limburg werd verreden, bij de renners niet altijd duidelijk. Zowel bij de klim- als sprintrace gooide de persoon die de laatste ronde 'won' de handen in de lucht bij de finish.

Dat gebeurde deze editie niet. Wat dat betreft hebben de renners geleerd. Maar het concept zelf, dat moest afgelopen weekend op het Tom Dumoulin Bike park in Sittard nog steeds indalen. Bij publiek én renners. Danny van Poppel, die zaterdag op het tweede onderdeel (de sprintkoers) de meeste punten voor LottoNL-Jumbo had verzameld, vond het 'wel weer leuk'. Ook al deed hij voor de tweede keer mee, toch typeerde hij de Hammer Series als 'iets nieuws'.

Het was, in zijn woorden, nog zoeken naar de tactiek in de zware koers waarin iedereen de hele tijd vol vermogen moest rijden. Niet voor niets pufte Bram Tankink zaterdag uit, keek op zijn computer en zei: "Pfieuw, twee uur en vijftig kilometer gemiddeld . Dat ging best hard."

Tom Dumoulin aan de start van de Climb Challenge.  Beeld ANP
Tom Dumoulin aan de start van de Climb Challenge.Beeld ANP

Maar in de woorden van Van Poppel zat een vraag verborgen. Hoe lang duurt het voor iets exotisch verandert in iets 'normaals'? Directeur van Velon Graham Bartlett wil zijn tijd nemen. Staar je niet blind op de aankleding dit jaar in Sittard. Ja, het is minder goed opgezet. Ja, er zijn minder toeschouwers dan gehoopt. Maar de grote winst zit online, zegt hij. De meer dan twee miljoen views steken af tegen de enkele duizenden bezoekers (vorig jaar was het ongeveer hetzelfde: zevenduizend nieuwsgierigen tegenover 2,5 miljoen online kijkers).

Het is ook een vraag voor Mathew Hayman, al achttien jaar prof en dit weekend als rijder van Mitchelton Scott weer eens 'teruggekeerd naar zijn juniorentijd', met rijden 'als een kip zonder kop'. Volgens hem is het niet een kwestie van iets nieuws creëren, maar wel meer aan binding doen. "Het gaat ook om kinderen bereiken. Je kunt naar de Ronde van Vlaanderen gaan, maar daar zijn de kinderen er niet bij. Hier wel. Het is onze taak om een festival te maken."

Renners in actie tijdens de klimrace over de Limburgse heuvels. Beeld ANP
Renners in actie tijdens de klimrace over de Limburgse heuvels.Beeld ANP

Het festival in Limburg, uiteindelijk gewonnen door Quick-Step, was nog niet druk bezocht. Maar naast Limburg zijn er nu ook Hammer Series in het Noorse Stavanger (vorige week) en in Hongkong (in oktober). Langzaam wordt het 'hameren' uitgebreid. Maar, de woorden van Hayman indachtig, als het echt de jeugd is die hier moet worden overtuigd, dan zien we pas over jaren de echte interesse.

Dat is te laat. Al zijn ze daar bij Velon niet mee bezig. Bartlett: "Wij willen het laten groeien op basis van bereik." Nu is dat alleen nog online.

'Technische problemen' met data froome

Het is alweer anderhalve week geleden dat Chris Froome in de Ronde van Italië zijn geweldige solo van tachtig kilometer succesvol afrondde en de roze leiderstrui pakte. Maar het is ook nog maar een week geleden dat de data van de Brit, die werden geregistreerd door het bedrijf Velon, openbaar werden gemaakt. En daar waren vragen over. Want bij zo'n prestatie geen data? Dat stinkt.

Velon-directeur Graham Bartlett reageert geïrriteerd. "Er waren technische problemen. De data waren er, maar gefragmenteerd. Het systeem werkte enkele dagen niet goed. Op dag twee werkte het maar deels, en in rit twaalf waren de gegevens van Simon Yates weg. Maar daar heeft niemand naar gevraagd."

"Sky heeft ons geholpen met de data, maar ze waren daar bezig met rit twintig. Ik snap ook wel dat ze niet meteen denken: 'Dat Velon gaan we als eerst doen'. Maar we hebben ze uiteindelijk gewoon vrijgegeven."

Lees ook: De nieuwe Hammer Series-koers is flitsend, maar kent nog kinderziektes

Het concept van de Hammer Series werd in 2017 gelanceerd, om het wielrennen weer terug te brengen naar het publiek. Het idee is bedacht is door het samenwerkingsverband Velon, waarin elf WorldTour-ploegen zich in hebben verenigd. Niet een rit in lijn, maar meerdere rondjes op een vast parcours. In drie disciplines: klimmen, sprinten en tijdrijden.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden