Hamburgerketens kapen klanten van traditionele snackbars

* De traditionele snackbar in woonwijken verliest steeds meer klanten aan grote fastfoodketens. Zowel in omzet als in bedrijfsaantallen winnen de grote lunchroom- en restaurantketens als McDonald's en Burger King terrein op de snackbar om de hoek. Dat maakte W. Waninge van het bedrijfschap Horeca en Catering gisteren bij de opening van de horecavakbeurs Horecava in de Amsterdamse Rai bekend.

Was de snackbar in 1997 nog goed voor bijna zestig procent van de fastfoodsector, vorig jaar bleek dat nog maar 52 procent. ,,In 5000 van de 9600 fastfoodzaken hadden we in 2002 te maken met een traditionele snackbar. Vijf jaar eerder waren het er nog 5700 van de 9700'', zegt Waninge.

De trend richting grootschaligheid blijkt volgens hem uit de daling van het aantal bedrijven in de sector. Waninge wijst er wel op dat tegelijkertijd de omzetten in de fastfood blijven stijgen. Dit geldt ook voor de hoeveelheid vierkante meters verkoopoppervlakte en het aantal werknemers. Zo draaiden de fastfoodbedrijven vorig jaar een gezamenlijke omzet van 2,3 miljard euro. In 1997 was dat nog 1,8 miljard.

De traditionele snackbar zal volgens de verwachting van Waninge niet helemaal verdwijnen. ,,Wel hangt het voortbestaan van deze zaken sterk af van hun locatie. Vooral in de grote steden hebben ze vaak problemen een unieke plek te behouden.'' Daarnaast moeten snackbars meer samenwerken. Net als de grote ketens kunnen ze de kosten drukken door bijvoorbeeld gezamenlijk in te kopen.

Waninge stelt dat restauranthouders en fastfoodketens magere jaren tegemoetgaan. Nederlanders staan in deze economisch onzekere tijden net zo lief zelf achter het fornuis in plaats van buiten de deur te eten. ,,De mensen zijn budgetbewuster geworden waardoor ze minder uithuizig zijn. Tegelijk is het een trend om op zijn tijd zelf wat uitgebreider te koken.''

Winkeliers zijn volgens het bedrijfschap een belangrijke concurrent geworden van restaurants, fastfoodketens en snackbars. Waninge: ,,De detailhandel speelt ook sterk in op de trend van gemaksvoeding en biedt steeds meer magnetronmaaltijden aan.''

In 2001 werd van de totale consumptieve bestedingen aan voeding ruim 36 procent gespendeerd aan buitenshuis eten en drinken. Het bedrijfschap heeft het percentage over vorig jaar nog niet kunnen vaststellen. Volgens Waninge groeit het aandeel van de restaurant- en fastfoodsector altijd gestaag met één tot twee procentpunt. ,, We moeten nu echter wel bedenken dat de tijden van hoogconjunctuur voorbij zijn'', waarschuwt Waninge. ,,De bestedingen van consumenten in restaurants en fastfoodzaken blijven ongeveer gelijk terwijl er wel bedrijven zullen bij komen.''

Volgens Waninge kende bijna de helft van de ondernemers in de fastfood- en restaurantsector een te lage winst om de komende vijf jaar te overleven. Het bedrijfschap telde in 2002 een kleine 20000 bedrijven in de sectoren. Zij hadden ongeveer 144000 werknemers in dienst en draaiden een totale omzet van circa 6,2 miljard euro. Voor 2003 verwacht het bedrijfschap een gemiddelde groei van vier procent, waarvan ongeveer drie procent kan worden toegeschreven aan prijsstijgingen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden