Halalmode: strakke jeans met djellaba

Tunieken, trenchcoats of tasjes. Moslima’s adopteren de laatste mode en maken hun eigen ’halalfashion’.

Moslima’s zetten echt een eigen trend, vindt Cindy van den Bremen, ontwerper van onder andere hoofddoeken. Zij ziet dat islamitische meisjes de jasje, tasje en schoen gewoon aan hun hoofddoek aanpassen. „De sluier is een accessoire geworden die geïntegreerd is in de hele kledingstijl. Zij laten bijvoorbeeld tijgerprint in kleding, sieraden én de hoofddoek terugkomen.” Van den Bremen ziet meisjes steeds vaker een balans zoeken tussen wat sociaal acceptabel is en wat modieus is.

Uit gesprekken van Trouw met moslimmeisjes blijkt er een ongeschreven regel te bestaan: wanneer een meisje een hoofddoek draagt moet ze zich bedekt kleden. Dit betekent, niet te strak en opvallend; trui en blouse moeten lange mouwen hebben en de rok moet minimaal over de knie vallen. De meisjes ergeren zich over het algemeen aan gesluierde moslima’s die strakke kleding dragen, waarbij de contouren van het lichaam zichtbaar zijn. Voor de ongesluierde moslima zijn ze milder. Die mag best met blote armen, een kort rokje of truitje rondlopen.

Winkels als Hennes & Mauritz, Mango en Zara zijn populair bij jonge moslima’s. „Daar is altijd wel iets wijds of langs te vinden”, verklaren de meisjes tijdens de gesprekken. Winkelketen H & M erkent dat een groot deel van de klandizie moslima’s zijn, maar zegt zich niet speciaal op hen te richten. „We hebben geen moslimcollectie, maar wel een lijn voor de gekledere vrouw”, zegt woordvoerster Elke Kieft .

Dat moslima’s duidelijk een nieuwe afzetmarkt zijn, blijkt uit de belangstelling vanuit de wetenschap. Ruim een half miljoen euro kreeg het Internationaal instituut voor studie naar islam in de moderne wereld (Isim) om onderzoek te doen naar ’Islam, mode en muziek’ in Europa. ’Halalfashion’, noemt onderzoeker Annelies Moors van Isim de kledingstijl van de meisjes. „Ze volgen dezelfde mode als de rest, alleen bedekter.” Ze ziet een duidelijk verschil in de kledingstijl van de jonge meisjes ten opzichte van tien jaar geleden. „Deze generatie moslima’s is groter, heeft meer te besteden en is vaak hoger opgeleid.” De onderzoeker ziet deze verandering in heel Europa. „Er lopen op straat steeds meer ’H & M- meisjes’ rond, die uit aparte moslimwinkels geen voldoening halen. Het mag allemaal vrolijker, gekleurder en opvallender zijn.”

Toch kan er niet gesproken worden van één modetrend bij moslima’s vindt Moors. „Er is een enorme variatie in de kledingstijlen, elk meisje legt de grens ergens anders. De één kiest voor een strakke spijkerbroek met een tuniek eroverheen , de ander voor een wijdvallende en bedektere look.” Volgens Moors willen moslima’s via hun kleding een signaal afgeven. „Zij zeggen: wij zijn modern en doen mee. Sommige meisjes zijn zich heel bewust van de manier waarop er naar hen gekeken wordt. Ze willen zich graag op een islamitisch verantwoorde manier kleden en tegelijkertijd laten zien dat ze modieus zijn.”

Moslimjongeren vinden mode belangrijk, concludeerde Ton Nabben enkele jaren geleden in het rapport Van Allah tot Prada. Hij legt uit dat de identiteit van de meisjes wordt bepaald door hun kleding. „Dat wil niet zeggen dat wanneer een meisje zich vrijer kleedt, dat ze het ook is.” Volgens Nabben worden ouders vooral door hun buurtgenoten aangesproken op het kleedgedrag van hun dochter. „Meisjes wijken daarom uit naar andere steden om te winkelen en zich vrijer te bewegen.”

De mix in mode op straat is duidelijk zichtbaar. „Er is een hybride vorm ontstaan”, zegt Nabben. „Zoals de combinatie van een skinnyjeans met een traditionele djelleba eroverheen.” Volgens hem hebben meisjes veel invloed op elkaars kleedgedrag, toch accepteren ze elkaar zoals ze zijn. Nabben: „Op straat zie je vaak koppels van wie één een hoofddoek draagt en traditioneel gekleed is, terwijl de vriendin er uitbundig met een bos krullen naast loopt.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden