' Halalcorner' in supermarkt moet jonge moslim bedienen

amsterdam - Supermarkten gaan zich met een ' halalschap' richten op jonge, islamitische klanten. Het bedrijf Interchicken ontwikkelde voor supermarktketen Vomar een halalcorner met producten, geproduceerd volgens regels in de Koran. Met de hoek, waar onder meer vlees, diepvriesproducten en conserven worden verkocht, speelt Interchicken in op de groeiende behoefte van moslimjongeren aan doorsneeproducten mét halalgarantie. Met Albert Heijn worden momenteel oriënterende gesprekken gevoerd over een halalschap.

In de Vomar in het Amsterdamse Bos en Lommer is de eerste halalcorner al in gebruik, een meterslang schap waar oer-Hollandse producten als rookvlees, cervelaat en kroket te vinden zijn. Volgens filiaalmanager Bert de Jong is de corner een groot succes. ,, Ze komen uit heel Amsterdam

hiernaartoe.” Voordeel ten opzichte van traditionele islamitische slagers en bakkers, die in wijken als Bos en Lommer ook volop te vinden zijn, is het afwijkende aanbod. Nederlandse producten die voorheen niet halal verkrijgbaar waren, zijn dat nu wel. Ook het feit dat de producten in kleine verpakkingen worden aangeboden, slaat aan. Om het vertrouwen van de klanten in het halalgehalte van de producten te vergroten, werken er twee medewerkers

met een islamitische achtergrond als vast aanspreekpunt.

Halal eten is onder de jongste generatie ' erg belangrijk', vertelt Abdelkarim el Abdi, een van deze twee medewerkers. ,, Het is niet alleen een uiting van ons geloof, maar ook van onze identiteit.” Het streven is straks in 14 filialen een groot assortiment halal-gemaksproducten te verkopen.

DE GIDS 2 Allahs zegeningen in de supermarkt

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden