Review

Haitink tovert met kleuren in ’Pelléas et Mélisande’

Orchestre National de France, Choeur de Radio France, Jean-François Lapointe, Magdalena Kozená, Laurent Naouri, Gregory Reinhart, e.a. olv Bernard Haitink met ’Pelléas et Mélisande’ van Claude Debussy op 24/6 in Concertgebouw, Amsterdam. ARTE zendt de enscenering van ’Pelléas et Mélisande’ van het Théâtre des Champs-Elysées olv Haitink uit op 22/9 om 22.30 uur.

Een van de moeilijkste zaken om aan buitenlandse muziekliefhebbers uit te leggen is het feit dat ’onze’ Bernard Haitink nog nooit in het Amsterdamse Muziektheater bij De Nederlandse Opera gedirigeerd heeft. Onbegrijpelijk vinden ze dat. Niet alleen omdat Haitink Nederlander is, maar vooral omdat hij zo’n enorme reputatie heeft op opera-gebied. Hier moeten we ons tevreden stellen met de doodenkele keer dat Haitink in het Concertgebouw een concertante opera leidt, zoals afgelopen zondagmiddag, toen hij daar met Debussy’s ’Pelléas et Mélisande’ bewees tot een van de allergrootste opera-dirigenten van dit moment te horen.

Er is heus van alles geprobeerd om Haitink naar het Muziektheater te halen, maar Haitink neemt met zíjn staat van dienst natuurlijk niet met zomaar een titel genoegen en de opera’s die hij wílde dirigeren, waren alle vergeven. Na Haitinks chefschap bij het Londense operahuis Covent Garden in 2002, gaf hij te kennen geen opera meer te willen doen. Groot was dan ook de verbazing dat de Nederlandse maestro dit seizoen al twee series geënsceneerde opera’s leidde. In Zürich deed hij afgelopen maart en april Wagners ’Parsifal’ (dezelfde opera zal hij komende december in Londen leiden) en deze maand stond hij in de bak van het Parijse Théâtre des Champs-Elysées om daar vijf maal ’Pelléas et Mélisande’ te dirigeren. Vijf maal plus één, want die ene was de concertante versie in het Concertgebouw.

Dat Haitink iets met de muziek van Debussy heeft wisten we van zijn vele schitterende concerten en opnamen met het Koninklijk Concertgebouworkest. Dat hij ook iets heeft met ’Pelléas et Mélisande’ wisten we dankzij een live-opname van de opera die in maart 2000 in hetzelfde Théâtre des Champs-Elysées werd gemaakt. Haitink dirigeerde er toen twee concertante uitvoeringen van Debussy’s opera en de opname daarvan werd direct bij uitkomst door de hele internationale pers de hemel in geprezen. In 2000 was de Zweedse Anne Sofie von Otter Haitinks Mélisande en in 2003, toen hij de opera concertant in Boston leidde was dat Lorraine Hunt. Voor de enscenering in Parijs had Haitink ook graag Von Otter of Hunt gehad, liet hij onlangs in een Franse krant weten, maar Von Otter kon niet en Hunt is helaas overleden.

Haitink moet uiteindelijk meer dan tevreden zijn geweest met Magdalena Kozená, die hier de mysterieuze prinses met grote klasse gestalte gaf. Met haar lange blonde haren en haar ravissante lichtblauwe japon leek Kozená op de beroemde ingekleurde foto van de Schotse Mary Garden, de allereerste Mélisande in 1902. Kozená zong geen petieterige Mélisande, maar kleurde haar volbloed mezzo-geluid dramatisch in. Die donkere Debussy-kleur paste fraai bij de Pelléas van Jean-François Lapointe, een echte bariton en dus geen lage tenor die vaak in deze rol wordt ingezet.

Aardedonker ook het geluid van Gregory Reinhart, die een uitgelezen Arkel zong. Marie-Nicole Lemieux, opvallend fraai als Geneviève, en Amel Brahim Djelloul (Yniold) voegden zich naadloos in dit top-ensemble. Laurent Naouri was de enige die er in 2000 ook al bij was en zijn Golaud brandde van ingehouden woede en verscheurende jaloezie. Naouri was van de zangers de beste op deze middag. Maar superieur was Haitink, voor wie Debussy geen enkel geheim meer lijkt te hebben. Het was onvoorstelbaar om mee te maken hoe hij uit het schitterend spelende Orchestre National de France de ene na de andere kleur haalde. Zijn b aton leek wel een toverstokje.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden