Haitink peilt Britten precies

EMI CDS 7548322 (2 cd's)

ROEL VAN DER LEEUW

Bernard Haitink haalde in de jaren '80 diens werk naar het festival van Glyndebourne, waar hij toen muzikaal direkteur van was, en nam in Covent Garden later zo snel mogelijk de kans waar om 'Peter Grimes' te dirigeren.

Dit werk zal volgend jaar trouwens voor het eerst ook in Glyndebourne worden opgevoerd, in het dan te openen nieuwe theater.

Net als op Haitinks pas verschenen opname zal Anthony Rolfe Johnson de titelrol vertolken, wat de reis alleen al waard zal zijn. Het is geen rol die je op voorhand associeert met deze in Monteverdi en Mozart gespecialiseerde tenor, maar voor zijn anonieme auditie per bandje ging Haitink direct overstag. Hij hoeft geen spijt te hebben van die beslissing.

'Peter Grimes' werd geschreven voor Peter Pears, maar de rol is later het domein geworden van heldentenoren. Rolfe Johnson is een lyrisch zanger, net als Pears, met een even grote intelligentie en gevoel voor subtiliteiten.

Het gekwelde, geisoleerde, tot waanzin groeiende personage zet hij huiveringwekkend mooi neer, met sublieme muzikale facetten in een rol die te vaak gediend heeft als vehikel voor brulboeien.

Net als de wonderschone Ellen Orford van Felicity Lott klinkt deze Grimes jeugdig en vitaal; geen afgeleefde figuur, maar een krachtige persoonlijkheid die zijn noodlot niet kan afwenden.

Ook Thomas Allen als Balstrode klinkt even helder en fraai als intensief in zijn portrettering van dit innemende personage. Tot in de kleinste rolletjes is de bezetting overigens to the point, met o. a. Patricia Payne (Auntie), Stuart Kale (Bob Boles), Sarah Walker (Mrs. Sedley) en Stafford Dean (Swallow).

Haitink dirigeert het hem vertrouwde koor en orkest van Covent Garden in een ongelooflijk knappe ensemble-prestatie. Tot in de kleinste details zit alles in deze - ook nog prachtig klinkende - opname geheid en uiterst verzorgd in elkaar. Haitink laat de lyrische kanten van Brittens partituur sterk geprofileerd uitkomen, maar geeft het werk daarnaast een huiveringwekkende dramatische kracht mee.

Wat hij in de tussenspelen aan orkestspel laat horen is werkelijk subliem, met een adembenemend spannende Passacaglia als hoogtepunt. Deze stukken zijn een eigen leven gaan leiden als concertsuite, maar geintegreerd in het geheel komt hun kracht en schoonheid veel beter tot zijn recht.

Het meest opwindende van Haitinks visie op Grimes is wellicht dat hij erin slaagt dit menselijke drama bijna als kameropera te belichten, maar er tegelijk een immense, grootschalige tragiek aan meegeeft.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden