Haha, hehe of lolz: hoe lach jij online en wat zegt dat over jou?

Vertaalt deze kleine glimlach zich op Facebook het beste in een 'ha', een 'haha' of toch maar een emoji?Beeld Flickr/Michele Ursino

Online lachen is een uiterst serieuze zaak. Het vereist een gevoelige sociale antenne, een uitmuntend taalgevoel en een zelfverzekerde persoonlijkheid. Ga je voor een beleefd 'haha', tik je bij de kleinste glimlach al LOL (laughing out loud) of kies je voor een eerlijk, maar zuinig 'ha'? Facebook onderzocht hoe haar gebruikers online lachen. Welk type ben jij?

Cultuurverslaggever Sarah Larson legde het in The New Yorker nog even uit. Een enkel 'ha' zeg je alleen uit beleefdheid, om aan te geven dat je iets hebt gelezen, maar je laat er tegelijk mee weten dat een opmerking in jouw ogen zeker geen uitbundig lachsalvo verdient. "Als ik een hilarische grap maak, maar alleen een enkel 'ha' als reactie krijg, is dat echt een klap in m'n gezicht."

Het is duidelijk: online lachen is geen sinecure. Het maakt een wereld van verschil of dat meisje waarmee je hebt afgesproken een kil 'ha' of een vrolijk 'haha' terug-appt na jouw grap. En wil je beleefd reageren op die flauwe grap van je chef, dan kun je altijd terugvallen op een grinnikend 'hehe'. Of is een smiley toch een veiliger keuze? En zo ja: welke? (Hij gebruikt zelf altijd die met die tanden, maar dat lijkt eerder een boer met kiespijn.)

Vrouwen gebruiken vaker emoji's dan mannenBeeld Flickr/Niels Heidenreich
Beeld Facebook

Haha en haahahahhaha
Facebook besloot na het artikel van Larson de proef op de som te nemen: hoe lachen Facebookgebruikers eigenlijk? Wat zijn hun favoriete 'e-laughs'? In de laatste week van mei werd een verzameling berichten en reacties van Amerikaanse Facebookgebruikers waarin een lach voorkwam geanalyseerd. (De Messenger-chatberichten werden niet gecheckt, om de schijn van privacy een beetje te bewaren.) Wat bleek: zowel je woonplaats, geslacht als je leeftijd spelen een rol bij online lachen.

Ruim 51 procent van alle Facebookers lacht met een variant van het degelijke 'haha'. Daaronder vallen dus ook 'hahahaha' en 'haahahahhaha'. Daarna volgen de emoji's met 33,7 procent. De hehe'ers volgen met 12,7 procent en de lol'ers vormen met 1,9 procent de kleinste groep. Maar eerlijk is eerlijk, hoe vaak gebeurt het dan ook dat je 'laughing out loud', hardop lachend, een bericht op Facebook tikt?

Leeftijd lolz
Hoe je online lacht, hangt ook af van je leeftijd. Alle Amerikaanse Facebookgebruikers, jong en oud, lachen online op allerlei verschillende manieren. Maar opvallend genoeg is de afkorting 'lol' vooral populair bij oudere jongeren: de gemiddelde lol'er is achterin de twintig. Emoji's zie je vooral bij gebruikers die een paar jaar jonger zijn.

'Lol' werd pas populair toen internet opkwam, maar 'haha' bestaat al vele eeuwen. Toch lijken gebruikers zich netjes aan ongeschreven regels te gebruiken: ze schrijven 'ha', 'haha' of misschien zelfs bulderend van het lachen 'hahahahaha!'. Maar liever geen 'haaha' of 'hah hah'. Nee, de meeste haha-varianten zijn netjes deelbaar door twee. Of, zoals Larson schrijft: "Het 'ha' is als een Legoblokje, waarmee we uitgebreidere hilariteit construeren". Zelfs in het gebruik van 'lol' zijn gebruikers erg consistent. Af en toe duikt er 'lolz' op of 'loll', maar het meest wordt gewoon 'lol' geschreven.

Vrouwen gebruiken liever emoji's, terwijl mannen de voorkeur geven aan 'haha' en 'hehe'Beeld Facebook

Echte mannen gebruiken geen emoji's
Ook je woonplaats speelt een belangrijke rol bij het online lachen. Zo is in Seattle, de stad waar in de jaren negentig grungebands als Pearl Jam en Nirvana groot werden, de emoji verre van populair, maar kiest men voor een helder 'haha'. Is je emotie niet in woorden uit te drukken, dan kun je altijd je toevlucht nemen tot emoji's, de gezichtjes en plaatjes die je in chatberichten kunt toevoegen.

Mannen gebruiken overigens een stuk minder emoji's dan vrouwen, terwijl 'haha' en 'hehe' weer meer door mannen worden gebruikt. Helaas bleef het onderzoek beperkt tot Amerikaanse Facebookgebruikers, anders zouden we nu eindelijk weten hoeveel Nederlandse mannen zich aan 'hihi' wagen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden