Review

Haenchen, musici en Audi volbrengen 'das ewige Werk'

'Vollendet das ewige Werk!' -Volbracht is het eeuwige werk! Oppergod Wotan zingt het in 'Das Rheingold' als hij het door reuzen gebouwde Walhalla aanschouwt. De zin is afgedrukt op T-shirts die tijdens deze dagen van 'Ring'-koorts in het Muziektheater te koop zijn. Regisseur Pierre Audi en dirigent Hartmut Haenchen kunnen zonder schroom zo'n T-shirt aantrekken, want hun 'Werk' áán en mét Wagners 'Der Ring des Nibelungen' verdient echt het etiket 'ewig'.

Met 'Siegfried' op vrijdag en 'Götterdümmerung' op maandag werd de eerste cyclus van de reprise van Wagners opera-tetralogie met groot publiek succes afgesloten. Vanavond begint de tweede cyclus en 7 oktober de derde. Op vrijdag 14 oktober, als de laatste 'Götterdümmerung' over de planken gaat, is het dan echt voorgoed afgelopen. Dan heeft De Nederlandse Opera geschiedenis geschreven met hun eerste enscenering van de 'Ring' en resten slechts de dvd's van de premièrereeks in 1999 en - eventueel - de cd's van de huidige voorstellingen.

'Vollendet das ewige Werk!' Met Audi en Haenchen mogen ook de musici van het Nederlands Philharmonisch Orkest zo'n shirt aantrekken. Waren bij de premièrereeks in 1999 nog drie verschillende orkesten betrokken, nu begeleidt het NedPhO alle vier de opera's. Een prestatie van formaat, niet alleen qua logistiek en uithoudingsvermogen, maar ook in artistiek opzicht. Het NedPhO toonde zich in deze Wagner-serie een top-orkest in alle geledingen. De musici spaarden zich niet en hadden helemaal aan het slot, toen het hele theater rood kleurde en Wotans opgelapte speer zich door de achterwand boorde nog genoeg energie om het 'Siegfried-Motiv' en het 'Erlösungs-Motiv' spectaculair op elkaar te laten botsen. Haenchen duldt tussen die twee leidmotieven, in tegenstelling tot andere maestro's, geen pauze, zodat botsen daar ook echt botsen betekent. Het gelijk van Haenchen op dit punt wordt misschien het best bewezen door het traanvocht en de emoties die op dat moment steeds weer opspelen, hoe vaak je het moment ook gezien of gehoord hebt.

Haenchen smeedde zijn orkest in de twee lange opera's tot het muzikale equivalent van Siegfrieds onoverwinnelijke Nothung-zwaard. Een orkestraal zwaard dat triomfantelijk glansde en zich in Haenchens hand voortvarend door de partituren heen kliefde. Krachtig, maar ook ongemeen poëtisch zoals in het schitterend opgebouwde 'Waldweben' in 'Siegfried' of in de wonderbaarlijk transparante begeleiding van de scène waarin Waltraute (een fantastische Michaela Schuster) aan Brünnhilde vertelt over de treurende en moedeloze Wotan in 'Götterdümmerung'. Alleen hierom al is het te hopen dat de 'Ring' nu live op cd wordt vastgelegd.

Audi vertelde na afloop dat er een heel andere sfeer ontstaat als je de vier opera's als geheel repeteert en uitvoert; dat iedereen meer betrokken lijkt. Voor de zangers gold dat, zo te horen, zeker. Nadine Secunde (Brünnhilde) en Stig Andersen (Siegfried) staken in topvorm waardoor hun lastige duet aan het slot van 'Siegfried' het hoogtepunt werd dat Wagner voor ogen stond. Kurt Rydl (Hagen) en Graham Clarke (Mime) werden als oudgedienden terecht bejubeld, maar ook 'nieuweling' Oleg Bryjak (Alberich) paste perfect in dit hechte 'Ring'-tableau.

Jammer dat het voorbij is! Hoewel! Audi wilde of kon het niet bevestigen, maar het schijnt dat het decor nu toch bewaard gaat worden voor een eventuele nieuwe herneming in 2013. We duimen!

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden