H & M scoort opnieuw met goedkope designkleding

amsterdam – H & M had het gisterochtend weer voor elkaar: in de vroege morgen verzamelden zich honderd designliefhebbers voor de gesloten deuren van het Kalverstraat-filiaal. In afwachting van de verkoop van de jurken, smokings of zonnebrillen die het Parijse modehuis Lanvin speciaal voor H & M ontwierp. De collector’s items zijn alleen te koop bij vijf winkels in Amsterdam, Utrecht, Den Haag en Rotterdam.

Hoe krijgt H & M, dat al jaren eenmalig samenwerkt met ontwerpers als Madonna of Stella McCartney, mensen iedere keer zo gek dat ze zo vroeg in de rij gaan staan? In 2006 zorgde de samenwerking met Victor & Rolf voor een bijna hysterisch gegraai in de winkels. „Om te beginnen lok je klanten met een exclusief product van een gerenommeerd merk, dat beperkt verkrijgbaar is”, zegt Ad Pruyn, hoogleraar consumentenpsychologie in Twente. „Bovendien bied je het relatief goedkoop aan. Je geeft mensen zo het gevoel dat ze voor een dubbeltje op de eerste rang zitten.”

Dat leidde volgens H & M dit jaar niet tot de knokpartijen van 2006. Dat wordt ook voorkomen door de strakke manier waarop de verkoop inmiddels geregeld wordt. Klanten krijgen polsbandjes. Daarmee kunnen twintig mensen een kwartier in een afgeschermd Lanvin-gedeelte van de winkel shoppen. Wanneer de design is uitverkocht, durfde H & M gisteren niet te voorspellen.

Niet alleen in de winkels lopen mensen warm voor de Lanvin-design, ook in de webwinkel van H & M was het druk. Bovendien werd op Marktplaats gisteren al volop geleurd met Lanvin-kleding. ’s Ochtends stonden 50 advertenties online. In de loop van de middag liep dat aantal op tot 450.

H & M is niet de enige winkel die stunt met goedkope producten van exclusieve ontwerpers. Zo heeft Gamma inmiddels ook Jan des Bouvrie ontdekt. „Toch is het niet helemaal te vergelijken”, zegt Pruyn. „De collectie van Des Bouvrie ligt het hele jaar door in de winkel. De design van H & M is maar gedurende een korte periode te koop. Daardoor krijg je meer mensen op de been. En het wordt interessant voor de media als er flink aan truitjes wordt getrokken.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden