Gustav Mahler Jugendorchester

Mooi, mooier, mooist. Je kunt Frank Peter Zimmermann niet betrappen op ook maar één noot die slordig uit zijn viool vloeit. Neem de paar minuten Bach, deze week in het Concertgebouw: hemels. En dat was nog maar de toegift. Zimmermann is een violist wars van sterallures. Hij staat, hij speelt, communiceert behoedzaam met zijn muzikale partners. Geen beweging is te veel, geen streek pakt verkeerd uit. Zijn overrompelende uitvoering van Beethovens vioolconcert, begin dit jaar, staat in het geheugen gegrift.

Nu was Zimmermann terug in de Grote Zaal, met het Vioolconcert van Berg - 'Dem Andenken eines Engels' - en achter zich het Gustav Mahler Jugendorchester. Trots zaten de jongens en meiden op het podium. En spelen konden ze, onder leiding van Daniele Gatti - zelfs behoorlijk stevig en met een lenige timing en frasering. Voor Gatti bleek het jammer genoeg minder vanzelfsprekend dan voor de solist om transparantie na te streven: een omfloerste orkestklank omringde Zimmermanns glasheldere timbre, terwijl deze laatste toch het goede voorbeeld gaf. Het Gustav Mahler Jugendorchester - ooit opgericht door dirigent Claudio Abbado - viert zijn 25-jarig jubileum. In het gezelschap zitten muzikale talenten, niet ouder dan 26 jaar, uit heel Europa. De zomerse feesttournee ging naar Londen, Salzburg, Luzern en andere steden, met op het programma naast Berg afwisselend muziek van Ravel, Wagner en Mahler.

In Mahlerbolwerk Amsterdam werd gekozen voor diens Zevende symfonie - een fragmentarische kolos, geen licht verteerbare kost voor een Robeco Zomerconcert, en voor de uitvoerders een enorme opgave om er een goed geheel van te smeden.

Het orkest uit Bolzano had de smaak te pakken. IJverige strijkers en blazers met daadkracht wentelden zich in Mahlers vervreemdende en zware idioom - een enkele misser telde nauwelijks, wel de rake sferen die ze neerzetten onder Gatti's baton.

Toch drong zich ook hier, net als in Berg, een oververzadigd en al te smeuïg geluid op. En waarom niet de geweldige akoestiek van de zaal optimaal benutten en de volumeknop wat terugdraaien, zodat alles écht goed hoorbaar is?

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden