Gulle gevers krijgen van econoom ongerichte en onverdiende tik

De mening van de krant, verwoord door leden van de hoofdredactie en senior redacteuren.

Nederlanders zijn gulle gevers. Deskundigen schatten dat er zo'n 4,7 miljard naar goede doelen gaat, maar die schatting is vermoedelijk nog aan de lage kant.

In vergelijking met het buitenland is Nederland bijzonder royaal. Doorgaans wordt dat beoordeeld als een mooi feit, iets om trots op te zijn: Nederlanders laten met hun giften zien dat ook anderen dan zijzelf een goed leven verdienen.

Econoom Kellie Liket hoort niet bij de mensen die Nederlanders prijzen om hun financiële inzet. Integendeel, ze zet kanttekeningen bij de passie waarmee mensen geld geven. Betrokkenheid is volgens haar weinig waard als die ophoudt bij het overmaken van een bijdrage, als donateurs niet geïnteresseerd zijn in de vraag waar hun geld het beste wordt ingezet. "Wat is die passie waard als je niet eens de moeite wil nemen om te kijken of er wel goede dingen met je geld worden gedaan?", wil de promovenda weten.

Het beste wat van Likets aanval op de donateur gezegd kan worden, is dat het een originele invalshoek is voor het debat. Dat is nog vrij jong: de tijd dat van goede doelen automatisch werd aangenomen dat ze goed doen, is nog niet zo heel lang voorbij.

Maar de pijlen zijn gewoonlijk vooral gericht op de organisaties zelf. Is ontwikkelingshulp überhaupt zinvol? Houden organisaties vooral zichzelf in stand? Waarom krijgt de directeur een ministerssalaris? Hoeveel geld blijft er aan de strijkstok hangen? En, de vraag van Kellie Liket zelf: besteden de organisaties het geld wel op de effectiefste manier?

Deze en nog veel meer vragen zijn aanleiding voor het volwassen debat dat er nu gelukkig is over de hulpsector.

Tegelijkertijd mag het welhaast een wonder heten dat mensen, ondanks de kritische toon van dat debat, nog steeds massaal de portemonnee trekken. Met haar kritiek dat zij maar wat doen, krijgen gevers van econoom Liket een ongehoorde draai om de oren. Die tik is ongericht, en onverdiend. De motieven van donateurs zijn privé en geld geven is niet aan voorwaarden verbonden. Daar komt bij, dat op websites en in meer of minder luxe uitgegeven blaadjes goede doelen hun donateurs op de hoogte houden wat ze met de fondsen doen. Ze etaleren doorgaans vooral hun succesverhalen, maar wie inzicht wil hebben in de cijfers daarachter kan de jaarverslagen lezen.

Maar ook daartoe is niemand verplicht. Vaak draait het bij geven om vertrouwen, en dat wordt gevoed door veel meer factoren dan de kale cijfers alleen.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden