Gul gebleven Nederlanders geven vooral aan religieuze organisaties

De kredietcrisis sloeg in 2008 in als een bom. De economie kromp, het totale inkomen per hoofd van de bevolking daalde fors - in 2009 verdienden we zeven procent minder dan in het jaar daarvoor. En toch bleven we trouw geven aan goede doelen. Sterker nog: we waren in 2009 zelfs guller dan twee jaar daarvoor, toen de crisis nog niet toe had toegeslagen.

Die opmerkelijke conclusie is te trekken uit onderzoek van de werkgroep Filantropische studies van de Vrije Universiteit. De werkgroep presenteerde gisteren de achtste editie van het rapport Geven in Nederland. Het rapport, dat om de twee jaar verschijnt, deelt de doelen in verschillende categorieën in.

Het meeste geld ging naar religieuze organisaties, zo blijkt. Van de 4,7 miljard euro die Nederlanders in 2009 aan goede doelen schonken, ging 891 miljoen euro naar 'kerk en levensbeschouwing'; minstens de helft van dit bedrag ging rechtstreeks naar kerken, ter bekostiging van personeel en ontroerend goed.

Hoewel levensbeschouwelijke organisaties dus voor gevers het populairst zijn, neemt hun populariteit wel af. Waar in 2007 nog 23 procent van het totale bedrag (968 miljoen van in totaal 4,3 miljard euro) naar deze doelen ging, was dit in 2009 nog slechts 19 procent.

De opvallendste stijger is 'sport en recreatie'. Deze categorie steeg van de derde plaats in 2007 naar een tweede plaats in 2009. Er werd in dat jaar 715 miljoen euro aan geschonken.

Hierna komen 'gezondheid' (644 miljoen) en 'internationale hulp' (572 miljoen). Het minste geld gaat naar 'onderwijs en onderzoek' (285 miljoen).

Vooral christenen uit de gereformeerde gezindte geven veel aan goede doelen, zo blijkt uit het onderzoek. Terwijl het landelijke gemiddelde 210 euro aan giften bedraagt, schenken gereformeerden jaarlijks 323 euro per huishouden.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden