GTST-publiek komt massaal op speelfilm 'Costa!' af

AMSTERDAM - 'Costa!', de Nederlandse speelfilm die in Salou aan de Spaanse kust speelt, heeft nu al meer dan 100000 bezoekers gehad. De film, die vorige week donderdag in 82 bioscopen in première ging, behaalde zaterdag en zondag het beste openingsweekeinde ooit voor een Nederlandse speelfilm.

Rianne (10) en haar ouders zitten in een Amsterdamse bioscoopzaal te wachten op de vertoning van 'Costa!'. Het is krokusvakantie en Rianne wilde de film graag zien. Dat de adviesleeftijd twaalf jaar en ouder is, weet de vader niet. ,,Ach, dat is toch maar een advies'', zegt de moeder. Hij: ,,Ze kijkt ook altijd naar 'Goede Tijden, Slechte Tijden', dus...''

'Costa!' wordt onmiddellijk geassocieerd met de Nederlandse soap. De hoofdrolspelers Katja Schuurman, Georgina Verbaan en Daan Schuurmans zijn alle drie bekend bij het Nederlandse publiek als echte soapies, als respectievelijk Jessica en Hedwig uit 'GTST' en Anton uit 'Westenwind'. Voor regisseur Johan Nijenhuis bekend gebied, want hij is de man achter die soaps.

Mirjam Scheres, theatermanager van Pathe Arena denkt dat de film mede daarom zo populair is. ,,Soapsterren zijn tegenwoordig échte sterren.'' De film spreekt volgens haar zeer tot de verbeelding van de jeugd. Met het vakantieseizoen in zicht trekken straks duizenden jongeren naar de Spaanse costa's. ,,Vakantie, uitgaan, dansen en liefde, daar draait het in de film vooral om.''

Laurens Drillich, directeur-tv van BNN, medeproducent van 'Costa!', zegt dat de film volgens alle wetten van de commerciële film gemaakt is. ,,Hij heeft kleur, vaart, muziek en sterren.'' De bekende acteurs dragen volgens hem bij aan het succes van de film. ,,De personages zijn wat tweedimensionaal, daarom lenen die soapacteurs zich ook zo goed voor de film.''

'Costa!' is volgens Pim Hermeling, directeur van distributeur A-Film, op het juiste moment uitgebracht. ,,Blijkbaar was het Nederlandse publiek toe aan een romantische feelgood komedie.'' Nu moet wel gezegd dat de film aan de man gebracht wordt door middel van een uitgekookte reclamecampagne die zich op alle media richt: bladen, televisie en internet.

Het verhaal van 'Costa!' gaat over proppers, hippe jongeren die vakantievierders in Salou de disco in lokken. Even ontstaan er problemen als de mooiste propper valt voor een beugelbekkie (Georgina Verbaan), maar na afloop van de film loop je toch met een gerust hart uit de bioscoopzaal.

Hoewel de Nederlandse film moet concurreren met monsterproducties als 'Hannibal' en '102 echte Dalmatiërs', bracht 'Costa!' tot nu toe alruim 1,4 miljoen gulden op. Er liggen al plannen klaar om van 'Costa!' een televisieserie te maken. Of daarin dezelfde acteurs zullen spelen, is nog niet bekend. Overigens heeft ook de nieuwe film 'Ik ook van jou' met ex-GTST-sterren Angela Schijf en Antonie Kamerling al veel bezoekers getrokken, namelijk 30000.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden