Gruwelijk, een boeddhistisch kloosterpaleis

De leiders van het Zuid-Chinese district Xihu dromen van een nieuwbouwwijk. Zo'n fantasieloze verzameling uniforme blokkendozen is het teken dat de heren politici meedoen aan de Chinese urbanisatiepolitiek, en dus maakte Xihu een stuk stad met de grond gelijk. Lastig: er stonden drie kleine boeddhistische tempeltjes, elk met een handjevol nonnen of monniken, in de weg.

Maar daar zat de districtsleiding niet mee. Die besloot een nieuw religieus complex te bouwen als vervanging. Dat wordt een soort superklooster, een fusie tussen de drie gesloopte tempeltjes onder de naam 'Zuidzee Paleis'.

Boeddhisten in heel China verslikten zich in hun thee toen ze dat lazen, want 'paleis' is niet bepaald een correcte benaming voor een spiritueel oord. Paleizen waren in pre-revolutionaire tijden voor keizers, tegenwoordig is de term in zwang bij karaoketenten, dure restaurants en patserige hotels. Paleis roept associaties op met 'gezondheidsmassages' die zich concentreren rond de edele delen, niet met stil geprevel en de simpele levensstijl van een klooster.

De boeddhistische gemoederen waren al danig verhit door de absurde naam van het nieuwe superklooster, toen bleek dat de fusie ook inhield dat de nonnen en monniken in hetzelfde complex zouden wonen. Weliswaar in aparte slaapgebouwen, maar toch samen binnen de muren en dat is voor elke gelovige een ongehoord schandalige gedachte.

Heel pragmatisch wilde het district de inmiddels dakloze nonnen en monniken al naar de bouwput verhuizen. Daar kunnen ze een paar jaar in prefabgebouwtjes wonen tot hun paleis af is. In die tijd kunnen ze alvast wennen aan het semi-samenwonen, want het verblijf van de monniken en de slaapkamers van de nonnen liggen vlak naast elkaar: er zit slechts een meter ruimte tussen.

De plaatselijke Boeddhistische Associatie is woest, en heeft de geestelijken ronduit verboden mee te werken aan het 'ongevoelige' plan van de districtsleiding Xihu. De nonnen houden hun poot stijf: dat paleis is tot daaraan toe, maar ze weigeren in een bouwput met monniken te gaan wonen. De dames zijn in een oude school getrokken.

De monniken staan nog in dubio, want de districtsleiding komt met verleidelijk grote bedragen als ze het bidpaleis nu al met hun aanwezigheid legitimeren. Eén monnik is al bezweken voor het geld en een andere geestelijke, meester Kuanxing, die in zijn eentje tientallen jaren de Shilitempel draaiend hield, weet niet wat hij moet doen. Hij heeft honderdduizenden euro's gekregen als compensatie voor de sloop van zijn tempel, maar de rest krijgt hij pas als hij zijn intrek in het nieuwe complex neemt. Verscheurd door twijfel - kiest hij voor het geld of voor zijn boeddhistische moraal - zwerft meester Kuanxing nu rond.

Soms wordt hij gesignaleerd op de onafzienbare vlakte van platgewalste huizen en torenflats in aanbouw, op de plaats waar zijn oude tempeltje stond.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden