Grote webwinkels zeer dominant op pakketmarkt

Een klein aantal grote webwinkels heeft een machtige positie op de Nederlandse pakketmarkt. Dat constateert de Autoriteit Consument & Markt na een verkenning van deze markt, die door de toenemende populariteit van onlinewinkelen sterk groeit. Overigens zijn ook de pakketbezorgers zelf behoorlijk machtig. Op de binnenlandse markt domineren PostNL en DHL.

Bezorgbedrijven, waarvan PostNL en DHL Parcels de grootste zijn, leverden vorig jaar in totaal 208 miljoen pakjes af bij consumenten. Dat waren er ruim 11 procent meer dan in 2014. Het grensoverschrijdende pakketvervoer van en naar Nederland groeide zelfs met 12,7 procent tot 92 miljoen stuks.

PostNL heeft in Nederland een marktaandeel van 60 tot 65 procent, DHL volgt met 25 tot 30 procent. DPD en GLS zijn de nummers drie en vier. Bij de grensoverschrijdende pakketten is PostNL ook verreweg de grootste.

Die sterke groei van de pakketmarkt leidt tot een keur van nieuwe diensten. Zo hebben alle koeriersbedrijven plannen om hun netwerk van servicepunten te vergroten. Ook de mogelijkheden voor bezorging in het weekeinde, of op de dag van bestelling, nemen toe. Daarnaast komen er steeds meer boxen waar mensen hun pakketten kunnen afhalen. Daarvan profiteren evenwel vooral de grote webshops, zoals Bol.com, die zeer veel pakketten versturen. Zij hebben een sterke inkooppositie ten opzichte van de koeriersbedrijven en kunnen daardoor meer eisen stellen.

"Grote verzenders betalen de pakketvervoerders lagere tarieven en kunnen eerder nieuwe dienstverlening bieden dan kleine webwinkels", zei bestuurder Henk Don van ACM. De toezichthouder wil weten of aanpassing van het toezicht nodig is.

Een pakketvervoerder ontving vorig jaar in doorsnee 4,23 euro per afgeleverd pakje, 30 cent minder dan in 2012. De vergoeding voor pakjes die de grens over gaan, daalde in diezelfde periode met ruim een vijfde tot gemiddeld 8,15 euro per stuk.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden