Grote steden willen snorscooters in de tang nemen

Fietsen en scooters staan her en der op de stoep geparkeerd in de Korte Leidsedwarsstraat te Amsterdam. Beeld anp
Fietsen en scooters staan her en der op de stoep geparkeerd in de Korte Leidsedwarsstraat te Amsterdam.Beeld anp

Door het dragen van een helm te verplichten en snorscooters op het fietspad te verbieden denken Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht de verkeersproblemen met deze scooters stevig aan te kunnen pakken. De vier grote steden hebben een brief met hun wensen gestuurd aan de twee betrokken ministers, Schultz (verkeer) en Opstelten (veiligheid en justitie).

Daphne van Breemen

Nu mogen snorscooters alleen nog op fietspaden rijden, maar daar brengen ze vanwege hun breedte veelvuldig fietsers in gevaar.

Als de snorscooters verbannen worden naar de rijweg scheelt dat in Amsterdam jaarlijks 260 slachtoffers die in het ziekenhuis of op de spoedeisende hulp belanden. Dat betekent een daling van het aantal gewonden met 30 procent, aldus onderzoekers van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid die de effecten van de maatregel hebben berekend.

Over heel 2012 waren 689 mensen het slachtoffer van snorscooterongevallen. Nog een cijfer: in Amsterdam was dit jaar bijna de helft van de verkeersdoden een snorfietser.

De vier grote steden vragen in hun brief aan de twee bewindspersonen ook of ze snelheidsovertreders op snorscooters harder mogen aanpakken. Ze schrijven dat 77 procent van de snorscooterrijders harder rijdt dan de toegestane 25 kilometer per uur.

Ook willen de stadsbesturen dat hun agenten de mogelijkheid krijgen om het kentekenbewijs in te nemen op basis van snelheidsmetingen met radar- of laserapparatuur. Nu is intrekking alleen mogelijk na een rollerbankmeting.

Eric van Keller (57), makelaar, rijdt op een Piaggio.
"Eén procent van de weggebruikers in Nederland bestaat uit snorscooters en bij zestien procent van alle landelijke verkeersongevallen is een snorscooter betrokken. Dat heb ik gehoord, maar ik heb niets met getallen. Ik rijd gewoon voorzichtig. Ik hoop dan ook niet dat snorfietsers straks verplicht een helm op moeten. Die snorscooter heb ik niet voor niets. Het voordeel daarvan is dat een helm niet verplicht is. Het zijn niet alleen scooterrijders die uit moeten kijken. Voor fietsers geldt dat ook. Je bent met z'n allen in de stad, dus we moeten daar samen mee omgaan."

Gina Kater (17) gymnasiast, rijdt op een Capri.

"Mensen ergeren zich aan scooterrijders op het fietspad. Ze vinden dat de meesten zich niet kunnen gedragen, omdat ze zo veel toeteren. Mij valt het op dat veel mensen te hard rijden en door rood gaan. Maar je kunt wel van alles over snorscooters zeggen, maar grote bakfietsen op de weg zijn ook irritant. Het voordeel van het fietspad is juist dat je minder hard gaat. Op de grote weg wordt sneller gereden. Iedereen moet zich aanpassen, dat zou al veel ongelukken schelen. Een vriendin van mij is helaas zelf verongelukt op het fietspad toen ze op haar snorscooter reed."

Eric van Keller Beeld Trouw
Eric van KellerBeeld Trouw

Ruben Böhm (17), havist, rijdt op een Derby Boulevard.
"Fietsers die niet aan de kant gaan, daar erger ik me het meest aan. Ze blijven dan met zijn tweeën of drieën naast elkaar fietsen, waardoor ik er niet langs kan. Daar zouden ze eens mee op moeten houden. De gemeente kan een helm wel verplichten of snelheidsmaatregelen nemen, maar ik vraag me af of er dan minder ongelukken gebeuren. Ik denk niet dat ik mijn rijgedrag ineens ga aanpassen nu ik weet dat bijna de helft van de verkeersdoden in Amsterdam een snorfietser is. Hoe ik zelf rijd? Nou, een beetje tussen oplettend en roekeloos in."

Noumy van Willigen (19), student, rijdt op een Vespa S.
"Veel fietsers weten niet dat snorscooters op het fietspad mogen rijden. Maar dit geldt ook voor automobilisten. Die verwachten geen scooters als ze bijvoorbeeld uit een uitrit komen rijden. Iedereen in het verkeer moet voorspellen wat de ander doet. Ik reed zelf een keer over een kruispunt toen er een auto van rechts kwam. Bij de automobilist stonden haaientanden, maar omdat hij mij als scooterrijder niet op het fietspad verwachtte - en dus dacht dat er niets aan kwam - reed hij door. Ik moest toen noodgedwongen met hem mee naar rechts. Hij merkte het niet eens."

Noumy van Willigen Beeld Trouw
Noumy van WilligenBeeld Trouw
Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden