Grote reclamefusie in de maak

Omnicom en Publicis zouden samen het grootste communicatiebedrijf ter wereld zijn

Twee grote reclame- en communicatiebedrijven, het Amerikaanse Omnicom en het Franse Publicis, willen fuseren. Als de fusie doorgaat, is de Publicis Omnicom Group (de beoogde naam) het grootste bedrijf ter wereld op het gebied van communicatie, marketing, public relations en reclame. Nu is het Britse WPP nog de grootste.

De ondernemingen, die hun fusieplannen gisteren bekendmaakten, hadden in 2012 samen een omzet van 17,7 miljard euro. De hoofdkantoren blijven in New York en Parijs. De nieuwe houdstermaatschappij wordt in Nederland - 'neutraal terrein' - gevestigd. Die keuze is niet gemaakt om fiscale redenen, zei topman Levy van Publicis gisteren.

De bedrijven denken samen sterker te staan bij het veroveren van markten in landen als China en Brazilië. Daar hopen zij hard te kunnen groeien. In de VS en Europa is dat veel moeilijker.

Of de fusie doorgaat, is nog niet zeker. Mogelijk oordelen de Amerikaanse en Europese autoriteiten dat het nieuwe bedrijf te machtig wordt. In dat geval kunnen zij de fusie verbieden of eisen dat Publicis Omnicom onderdelen verkoopt.

Ook is enig gesputter van grote klanten te verwachten. Als de bedrijven samengaan, hebben rivalen als Coca-Cola en Pepsico opeens hetzelfde reclamebureau. Datzelfde geldt voor de fastfoodketens McDonald's, Taco Bell en Kentucky Fried Chicken.

Onder Omnicom, dat in 1986 is opgericht en iets meer dan de helft van zijn omzet in de VS haalt, vallen een aantal grote pr-bureaus en bekende reclamebureaus als BBDO, DDB en TBWA die het bedrijf in de loop der jaren heeft gekocht. Zij hebben veel Amerikaanse en Europese multinationals als klant.

Datzelfde geldt voor Publicis, dat onder meer eigenaar is van de internationale reclame- en communicatiebureaus Saatchi & Saatchi en Leo Burnett. Publicis richt zich de laatste jaren sterk op digitale marketing. Daarom kocht het vorig jaar het deels Nederlandse LBi, waaronder Lost Boys valt.

Publicis is opgericht door Marcel Bleustein Blanchet, vader van de bekende filosofe en feministe Elisabeth Badinter. Zij is momenteel president-commissaris van Publicis en zal dat in de toekomst ook worden van het nieuw te vormen fusiebedrijf.

Wat de gevolgen van de fusie voor Nederland zijn, is nog niet te zeggen. Beide bedrijven hebben in Nederland een sterke positie.

BBDO verzorgt onder meer reclame voor supermarktketen Jumbo, chemiegigant Bayer, SNS Bank en het snoepgoed van Mars. DDB heeft kabelmaatschappij Ziggo, KLM en vervoerbedrijf Connexxion onder zijn klanten. Tot de klantenkring van TBWA horen zuivelgigant Campina, brillenverkoper Pearle en het Antoni van Leeuwenhoek-ziekenhuis.

Publicis, Saatchi & Saatchi en Leo Burnet hebben ook een flinke klantenkring in Nederland. Uitzendketen Randstad, PostNL, Fiat, Samsung maar ook Rijkswaterstaat, het ministerie van justitie en de Amsterdam Arena behoren daartoe.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden