Review

Grote Prijs van Nederland voor Satellite7

Schraalhans is keukenmeester-af in popland Nederland. Bij de dit weekend gehouden finales van de Grote Prijs van Nederland stelden uitbundigheid, overtuigingskracht en goede muziek de norm. De gezellige omlijsting van fans van 8 tot 80 maakten het feestje compleet. Nadat vrijdag het triphop-project Artefact eerste werd in de categorie dance, won zaterdag Satellite7 de bandjesfinale.

Op de brug voor de Amsterdamse Melkweg komen zaterdagavond, bij de finale van de pop/rock-competitie van de Grote Prijs, even alle dialecten van Nederland samen. Limburgers wisselen telefoonnummers uit ('nool zas, twie vier nool...'), Leidse tongen mengen met Gronings. Boven alles uit zijn echter de mensen uit Doetinchem te horen, met busladingen naar Amsterdam gekomen om hun band Busted aan te moedigen. Daartussen zit natuurlijk familie. Minder vanzelfsprekend zijn de kleine neefjes, vier mennekes met een lief kuifje in het haar, die de hele avond vanaf de zaalbalkons gespannen de grotemensenwereld gadeslaan. Begeleid door oma, die uitbundig met haar kleurige zakdoek zwaait als Busted uiteindelijk de publieksprijs van 5000 euro in ontvangst mag nemen - in dit geval zowel een prijs voor het optreden als voor het leukste publiek.

Voordat het zover was traden in de muzikale fruitmand acht appels en peren op die door de jury met elkaar vergeleken dienden te worden. Startersbandje Room4 (Oasis meets Soundgarden op de middelbare school) opende met goede nummers maar oogde iets onwennig op het podium. Casino deed het qua podiumpresentatie beter, maar illustreerde op het derde optreden ooit dat een aantal nummers nog niet helemaal rijp is. Pas na de helft van het optreden kwam er schot in de zaak, en bewees de glamrock-achtige formatie niet voor niets in de finale te zijn beland. Busted heeft tonnen ervaring op podia - ziehier nut en noodzaak van het bedrijfsfeestje - en trok moeiteloos het (Doetinchemse) publiek mee in een feelgood feestje van theatrale bluesrock. De livegespeelde dancemuziek van Supergroover uit Leiden werd nonchelant-professioneel gebracht, maar bracht met een teveel aan galmgeluiden de groove van de perfecte breakbeat-drummer om zeep. Bastards United liet met anti-Amerikateksten zien dat op de retro-golven van de laatste jaren ook het maatschappelijk engagement gerecycled kan worden. De stemmig zwart geklede heren brachten stuiterende rock-uit-een-doosje in de lijn van Rage Against the Machine, maar onderscheidde zich daar te weinig van om in de prijzen te vallen.

De drie bands die de avond droegen waren twee favorieten en een underdog. Om met de laatste te beginnen: Onakentona uit Groningen sloeg in als een bom met power-rock die op alle manieren achteruit wees, naar de eerste jaren van de Heavy Metal, toen bands als Judas Priest de lakens uitdeelden. De massieve muur van geluid ging gepaard met een soevereine heerschappij over het podium die met brede glimlach werd opgeëist. Kopna Kopna liet zien een belofte te zijn voor de toekomst, maar leek nog teveel op Belgische voorbeelden als Zita Swoon om zelfstandig in de prijzen te vallen. Bleef over de imposante akoestische grunge van Satellite7, die de houten gitaren naar een overtuigende overwinning liet scheuren. In de woorden van jurylid Jacco de Greeuw van de band Johan: Satellite7 was de enige band die 'echt cool, origineel en vernieuwend' was, op een Grote Prijs die de sterkste bezetting sinds jaren had. De winst was goed voor een bedrag van 5000 euro en optredens op de festivals Noorderslag, Lowlands en Metropolis.

De finale in de categorie singer-songwriter werd gistermiddag in het Amsterdamse Paradiso gewonnen door Me Mystery, oftewel Daniel Versteegh.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden