Grote contrasten en zonnige luchtigheid op het strand

Alsof hij met een mes een zwart gat in het paneel heeft gesneden, zo massief steekt het silhouet van de dame af tegen het zonnige strand. Op dit paneeltje uit 1886 liet Willem de Zwart (1862-1931) zien dat hij lef had. Van het schip laat hij alleen de boeg zien, de rustende paarden zijn ook gehalveerd, zelfs het kleine meisje is geschetst.

Ondanks een onstuimig begin is de Haagse schilder niet erg bekend geworden. De Zwart was vanaf 1877 leerling van Jacob Maris, de oudste van de drie schilderende broers. De Zwart maakte stillevens, dierstudies en landschappen in de stijl van de Haagse School. Later trok hij twee jaar op met de Amsterdamse stadsschilder George Breitner. Stadsgezichten, wachtende koetsiers en wegarbeiders leverden hem zelfs de bijnaam 'Haagse Breitner' op.

Dit gewaagde paneeltje maakte hij kort na die Amsterdamse tijd. De zonnige luchtigheid die we kennen van tijdgenoot Isaac Israels combineert hij hier met de afsnijdingen die Breitner ook zo vaak gebruikte. Maar zonnig was De Zwarts karakter niet. In 1906 werd hij vergeefs behandeld voor zijn 'wanen'. Zijn werk werd er niet beter op. In 1924 schonk hij het drieluik 'De kwelgeesten' aan het Haags Gemeentemuseum, zodat de kunstwereld zou weten wat de reden was voor zijn terugval.

De Haagse verzamelaar Ernst Ahn kocht 'Aan het strand' van de schilder. Via een particuliere collectie was het al in het Dordrechts Museum te zien in de tentoonstelling 'De negentiende eeuw op zijn mooist' (2004-2006). Het museum heeft het paneeltje nu kunnen kopen met een legaat en steun van de Vereniging Rembrandt.

undefined

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden