Grote bedrijven sluiten pact voor duurzame cacao-keten

Drie grote spelers in de voedingsector – Cargill, Heinz Benelux en Ahold gaan een duurzame keten voor cacao opzetten. De keten wordt aan de standaarden van Utz Certified gebonden.

Het is voor het eerst dat Utz Certified wordt benut voor een ander product dan koffie. Utz Certified, tot maart dit jaar Utz Kapeh geheten, is vijf jaar geleden door Ahold opgezet in overleg met de koffieboeren in Guatemala. Tijdens de viering van het lustrum werd de toepassing van Utz Certified op cacao bekendgemaakt. Cargill is een grote producent van grondstoffen voor de voedingsindustrie. Het koopt partijen cacaobonen op, onder meer in Ivoorkust. Heinz gebruikt de cacao voor zijn producten, onder meer de chocolade (hagelslag) van De Ruijter, Venz en Kwatta. Ahold doet hetzelfde voor een groot aantal eigen merken dat bij Albert Heijn ligt. De drie werken bij het verduurzamen van de cacaoketen in Ivoorkust samen met de ontwikkelingsorganisaties Solidaridad en Oxfam Novib. Volgend jaar moeten de eerste cacaoproducenten gecertificeerd zijn. Het is nadrukkelijk de intentie van partijen de duurzame cacaoketen ook in andere landen te introduceren.

Bij de lustrumviering liet Sara Lee, in Nederland bekend van Douwe Egberts, weten de inkoop van Utz gecertificeerde koffie te zullen verdubbelen naar 20.000 ton koffiebonen in 2008. Sara Lee is door de verdubbeling ’s werelds grootste verkoper van Utz Certified koffie. Wereldwijd worden inmiddels 5,7 miljoen kopjes koffie geschonken van bonen uit de Utz-keten. Dat is 3,5 procent van de wereldproductie. Utz kent overigens geen vaste prijs zoals Max Havelaar-koffie.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden